De Amerikaanse autofabrikant General Motors was vroeger behoorlijk conservatief maar is tegenwoordig niet bang meer om heilige huisjes omver te schoppen. GM introduceert de komende jaren namelijk zowel een hybride als een volledig elektrische uitvoering van de befaamde Corvette sportwagen, doorgaans ook wel “the America’s sports car” genoemd.
Hybride komt wellicht eerst
De hybride-versie van de Corvette is waarschijnlijk als eerste aan de beurt en maakt volgend jaar al zijn debuut. Pas enkele jaren hierna zal ook de volledig elektrisch aangedreven Corvette op de markt komen. Mark Reuss, President van General Motors: “We zullen volgend jaar een geëlektrificeerde Corvette hebben. Het komt er heel snel aan.”
Overigens lijkt het erop dat de Amerikaanse autofabrikant bewust in het midden laat of het hier gaat om een standaard hybride of plug-in hybride. Daarnaast is ook onduidelijk waar in het modellengamma de hybride Corvette zal vallen. Zo zijn er insiders die claimen dat het hybride model het topmodel zal zijn, terwijl anderen beweren dat de (plug-in) hybride ergens in de middenmoot van de verschillende Corvette-modellen zal vallen.
Volledig elektrische Corvette
Na de hybride versie volgt de volledig elektrisch aangedreven Corvette. Wanneer deze zijn debuut maakt is helaas nog niet duidelijk, maar rond 2025 zou ons niet verbazen. De standaarduitvoering van de Corvette BEV is uitgerust met twee krachtige motoren — een voor de vooras en een voor de achteras. Toekomstige performance-configuraties zijn mogelijk voorzien van drie of zelfs vier elektrische krachtbronnen.
Verder wordt de elektrische Corvette naar alle waarschijnlijkheid uitgerust met lithium-ion accu’s en 800 volt-architectuur voor een hoger DC-laadvermogen. Het platform waarop de Corvette gebouwd gaat worden is nog onbekend. In principe zijn er twee kandidaten: een geëlektrificeerde versie van het huidige Corvette-chassis (zoals de hybride versie) óf een aangepaste versie van GM’s volledig elektrische ‘Ultium’-platform.
Mustang Mach-E route
De aankondiging van General Motors werd over het algemeen zeer positief ontvangen. Er waren echter ook mensen die vreesden voor wat GM met de toekomstige Corvette van plan is. Zij zijn bijvoorbeeld bang dat GM met de Corvette dezelfde route bewandelt als Ford met de Mustang heeft gedaan. De nieuwe, elektrische Mustang Mach-E is immers helemaal geen sportwagen meer, maar ‘slechts’ een elektrische crossover SUV.
Concurrentie
General Motors en Chevrolet zijn uiteraard niet de enige die heil zien in geëlektrificeerde sportwagens. Zo biedt Porsche al enkele jaren de Porsche Taycan aan, heeft Audi met de e-tron GT ook zoiets in huis en is Lamborghini bezig met de ontwikkeling van diverse plug-in hybride en volledig elektrische modellen. Ferrari biedt de plug-in hybride SF90 Stradale aan. Lotus is druk bezig met de Evija en dan hebben we ook Rimac nog. De Corvette zal dan ook genoeg concurrentie hebben.