De huidige Fiat 500 Abarth is best een bijzonder autootje. De ‘normale’ Fiat 500 is een typisch vrouwenautootje, waarbij de motor een beetje ‘pruttelend’ geluid maakt. De Abarth-uitvoering zal de petrolheads daarom meer bekoren. Behalve een sportiever uiterlijk en betere prestaties heeft deze namelijk ook een dubbele sportuitlaat die de auto een stoer, ronkend geluid geeft. Maar dat geluid wordt binnenkort geschiedenis. Abarth wordt namelijk een zelfstandig ‘elektrisch’ submerk van Fiat, met een eigen op Fiat-modellen geïnspireerd leveringsprogramma. Men verwacht dat het leveringsprogramma van Abarth steeds uit enkele modellen zal bestaan.
Elektrische Abarth 500e
Abarth zal volgend jaar als eerste model een sportieve Abarth-versie van de elektrische Fiat 500 introduceren. Dit nieuws is nog niet officieel maar de bevestiging daarvan wordt op korte termijn verwacht. Dit zal een snellere, sportievere versie van Fiat 500e zijn. Abarth zal de auto een eigen aandrijflijn geven, de wielophanging aanpassen en er ook een specifieke ‘sound’ voor ontwikkelen. De naam van dat model is nog niet bekend maar wij gaan voorlopig uit van ‘Abarth 500e’. Dit omdat Abart als zelfstandig submerk op de markt zal worden gezet.
Abarth-topman Olivier François bevestigde in een interview met het Britse magazine Autocar dat de komst van het eerste model wat vertraging heeft opgelopen, maar dat het nu niet lang meer zal duren. Ook vertelde hij dat men bezig is met de laatste testritten.
Het is nog even gissen naar de specificaties. Daarover lopen de berichten in de medio nogal uiteen. De Abarth 500e krijgt waarschijnlijk een topsnelheid van ruim 160 km/u en kan in zeven seconden naar de 100 km/u sprinten. Ook zijn er berichten dat hij een groter accupakket met een capaciteit van 42 kWh krijgt. Daarmee zou de auto een actieradius van ruim 350 kilometer moeten krijgen. De prijzen zouden bij ongeveer 30.000 euro beginnen.
Andere doelgroep
François vertelde in het interview dat Abarth een totaal ander merk dan Fiat is, en dat het zich als submerk dan ook op een heel andere doelgroep zal gaan richten. Hij vertelde ook dat Abarth fans niet zo gauw een Fiat zouden kopen, en andersom. Verder wil François de Abarth fans nauw betrekken bij de ontwikkeling van de nieuwe Abarth-modellen en de toekomst van het merk. De social media lenen zich hier uitstekend voor, vertelt François.
Abarth wil zijn fans bereiken via de “Scorpionship Community” die 160.000 leden telt: “We willen weten wat de mensen van de voertuigen verwachten, hoe ze moeten klinken of welke rijervaring ze moeten overbrengen”.
Net als veel andere merken, wil Abart zijn eigen sound voor het sinds kort verplichte AVAS-waarschuwingsgeluid ontwikkelen. De fans kunnen kiezen uit drie geluiden: één is geïnspireerd door de Formule E, één moet de sfeer van rockmuziek oproepen en het laatste lijkt wat op de geluiden van videogames.