We moeten even een jaar terug. Toen werd duidelijk dat Jaguar een elektrische variant van de E-Type op de markt zou zetten. De eerste reacties waren lovend en de fabrikant had ook grootse plannen rondom dit project. De route was al goed uitgestippeld en niets kon de elektrische E-Type Zero nog in de weg staan. Tot vandaag althans. Jaguar heeft besloten om het project met onmiddellijke ingang voorlopig stil te leggen.
Klassiekers ombouwen
Jaguar was wellicht de eerste fabrikant die openlijk met het idee kwam om hun eigen E-Type om te bouwen naar een elektrische variant. Inmiddels is het duidelijk dat ook Volkswagen wel brood ziet in deze markt. Ook kleinere bedrijven bieden inmiddels dergelijke mogelijkheden aan. Het ombouwen van een klassieker, wat de E-Type zeker is, naar elektrische aandrijving kent ook wat kanttekeningen. Uiteraard ben je het iconische gebulder van het motorblok verloren. Dit zagen veel liefhebbers zelfs als heiligschennis. Als wij het goed moeten zeggen haal je gewoon een stuk ziel uit de auto.
Wie toch spijt heeft van deze elektrische aandrijving kon gelukkig wel weer terugkomen bij Jaguar. De E-Type werd dan weer in ere hersteld inclusief het originele bijbehorende motorblok. Gezien de strikte milieunormen in binnensteden was het juist voor veel liefhebbers een uitkomst om hun geliefde klassieker toch om te laten bouwen naar een volledig elektrisch model.
E-Type Zero in de ijskast
Vandaag heeft Paul Hegarty, manager van Jaguar Land Rover Classic, via een brief aan potentiële klanten laten weten dat het project voorlopig stopgezet wordt. Een exacte reden rondom het stilvallen van het project wordt niet gemeld. Wel kunnen wij de volgende passage lezen in deze brief.
I am contacting you as you were one of the first to express interest in the all-electric Jaguar E-type Zero. It is with regret that I inform you that we have taken a difficult decision to pause the development of the production vehicle for the time being. While we look forward to bringing this innovative vehicle and technology to our customers in the future, for now we are focusing our resources on the next generation of world-class Classic products and services.
In de brief wordt niets gemeld over het feit dat de E-Type helemaal niet meer komt. Er wordt zelfs gesproken over een pauze in het project. Het is dus zeker goed mogelijk dat Jaguar de ontwikkeling van de E-Type Zero in een later stadium weer zal hervatten. Een nieuwe datum wordt vooralsnog niet genoemd in deze bewuste brief.
Specificaties
De E-Type Zero werd met veel bombarie gepresenteerd. Uiteraard was er zorgvuldig gekeken naar de wensen van de klanten zonder dat dit afbreuk deed aan de specifieke kenmerken van de auto. Het eerste prototype had dan ook een 300 pk sterke elektromotor die werd gevoed vanuit een 40 kWh accupakket. Dit zorgde voor een actieradius van 275 kilometer. Een leuk weetje over dit accupakket is het feit dat deze nagenoeg hetzelfde gewicht had in vergelijking met het originele zescilinder motorblok. Natuurlijk was de E-Type Zero ook weer een sportieveling. Een sprint naar de 100 km/h legde hij in slechts 5,5 seconden af. Vanwege de gelijkwaardige gewichtsverdeling zou de vernieuwde E-Type Zero nagenoeg dezelfde rijeigenschappen kennen.
Uiteraard moest de E-Type Zero wel mee met zijn tijd. Zo zijn de koplampen in het prototype gewijzigd naar LED-lampen en zijn de instrumenten gewijzigd in digitale versies. Dit alles was overigens weer prima terug te bouwen naar zijn originele vorm. Helaas moeten wij het enthousiasme ook even in de ijskast plaatsen. Uiteraard hopen wij van harte dat Jaguar dit project spoedig zal hervatten.