Sinds Fiat Chrysler Automobiles (FCA) met het Franse Groupe PSA is samengegaan tot het grote Stellantis concern, beschikken de merken van het voormalige FCA over veel meer mogelijkheden om hun modellen te elektrificeren. Daar profiteren niet alleen Fiat en Chrysler van, maar ook merken als Alfa Romeo, Lancia en Jeep. Het laatste merk had al een aantal plug-in hybrides in het programma, maar nog geen volledig elektrische modellen. Een tijdje geleden kondigde men al een paar wijzigingen in het leveringsprogramma én de komst van de allereerste elektrische Jeep aan.
Van terreinauto naar SUV
Die elektrische Jeep wordt ook gelijk het kleinste model in de modellenrange, die bovendien gewijzigd wordt. De Jeep Wrangler wordt namelijk opgevolgd door de Recon. En zo komt er een eind aan dit iconische model, dat tientallen jaren hét gezicht van het Amerikaanse merk was.
Maar de tijden veranderen en Jeep gaat onder de hoede van Stellantis de focus langzaam veranderen van terreinwagens naar SUV’s, om daarmee een grotere doelgroep te bereiken. Jeep wil tegen 2030 een toonaangevende fabrikant van elektrische SUV’s zijn.
Dat wil niet zeggen dat Jeep het ‘terrein’ uit het oog verliest. De nieuwe Jeep Recon, die we over een paar jaar tegemoet kunnen zien, is namelijk wel degelijk een terreinauto, al zal hij qua look & feel wat meer weg hebben van een SUV.
Jeep Avenger ook met 4×4
Ook de nieuwe Jeep Avenger, zoals het eerste elektrische model van de Amerikaanse autofabrikant heet, zal met vierwielaandrijving leverbaar zijn. En daarmee neemt hij een unieke positie in het uitgebreide programma van Stellantis is. De Jeep Avanger komt namelijk op de samen met het Chinese Dongfeng ontwikkelde e-CMP architectuur te staan. Tot dusver bouwde Stellantis (en vroeger PSA) daar alleen auto’s met voorwielaandrijving mee. De Jeep Avenger wordt de eerste auto op dat e-CMP-platform ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar zal zijn.
Dat e-CMP platform is ook de basis voor bijvoorbeeld de Opel Mokka-e en de Peugeot e-2008e. De nieuwe Avenger zal een vergelijkbaar formaat hebben. Daarmee gaat Jeep dus ook voertuigen in een wat lager segment bouwen, wat een eerste stap richting die grotere doelgroep is. Overigens zal Jeep die Avenger, die ook vooral voor de Europese markt is ontwikkeld, niet in de Verenigde Staten bouwen. De productie van de Jeep Avenger zal worden ondergebracht in de Stellantis-fabrieken in het Poolse Tychy. En dat gaat snel gebeuren, de marktintroductie van de Jeep Avenger is gepland voor volgend jaar.
Tot 400 kilometer rijbereik
Hoewel Jeep niets over het accupakket vertelde, mogen we aannemen dat de Avenger het bekende 50 kWh accupakket zal krijgen, waarmee al veel Stellantis-modellen zijn uitgerust. Opvallend is dat Jeep voor de Avenger een actieradius van 400 kilometer claimt. Dat is een kilometer of 50 meer dan van vergelijkbare modellen van Stellantis. Aan de hand van het e-CMP platform is ook redelijk te voorspellen dat de DC-laadsnelheid waarschijnlijk 100 kW zal bedragen. Jeep gaf nog geen informatie of beelden over het interieur vrij. Het enige wat daarvan bekend is, is dat de Avenger de nieuwste generatie van het Jeep Uconnect-infotainmentsysteem zal krijgen.
Na de Jeep Avenger nog meer elektrische modellen gepland
Uit de openbaar gemaakte elektrificatieplannen van Jeep blijkt dat de Avenger niet het enige elektrische model van Jeep zal zijn. Eind 2025 komen nog drie elektrische Jeeps, waaronder de Recon, die dus de Wrangler op zal gaan volgen. En ook die Recon gaat Jeep dus met een volledig elektrische aandrijving aanbieden. Daarnaast komt er ook een elektrische Wagoneer S, en mogelijk ook een elektrische Grand Cherokee.