De bedrijfswagenbranche blijft niet achter, als het gaat om de transitie naar elektrisch rijden. Dat geldt niet alleen voor Europese bedrijfswagenfabrikanten. Ook Maxus, onderdeel van de Chinese autofabrikant SAIC Motor, speelt in op deze ontwikkeling en introduceert de eDeliver7.
Deze modern ogende, volledig elektrische bestelbus moet dit Chinese merk vertegenwoordigen in de middenklasse. Deze elektrische nieuwkomer, die vanaf januari 2024 leverbaar wordt, belooft een solide combinatie van functionaliteit en duurzaamheid te bieden, geheel in lijn met de naderende emissievrije milieuzones in de Nederlandse steden.
Laadvolume tot bijna 9 kuub
Qua laadvermogen en -volume biedt de eDeliver7 een breed scala aan mogelijkheden. De Cargo Van is namelijk verkrijgbaar in drie afmetingen en twee wielbases, variërend van 5,9 tot 8,7 kubieke meter laadvolume, met een maximaal laadvermogen tot 1.200 kg. Dit positioneert de eDeliver7 tussen de kleinere eDeliver3 en de grotere eDeliver9. De praktische toepasbaarheid wordt verder versterkt door de standaard trekhaakvoorbereiding (maximaal trekgewicht 1.200 kilo) en de optie voor één of twee schuifdeuren, wat het laden en lossen van bijvoorbeeld europallets vergemakkelijkt.
De afmetingen van de eDeliver7 hangen af van de gekozen variant. De L1H1 meet 4.998 x 2.030 x 1.990 mm en heeft een wielbasis van 3.000 mm, de L2H1 is met 5.364 x 2.030 x 1.990 mm en een wielbasis van 3.366 mm iets groter. De L2H2 heeft dezelfde lengte en breedte als de laatste maar heeft een hoogte van 2.390 mm.
Keus uit twee accupakketten
De Maxus eDeliver7 is uitgerust met een elektromotor die 150 kW (204 pk) levert en een maximumkoppel van 330 Nm heeft. Deze krachtbron zorgt voor een vlotte en soepele integratie in het stadsverkeer terwijl de bestuurder dankzij de drie rijmodi nog het nodige naar wens kan aanpassen. Hij heeft de keus uit Eco, Normal en Power. De kopers van de eDeliver7 hebben de keus uit accupakketten met een capaciteit van 77 kWh versie (goed voor een bereik van 320 kilometer) en 88 kWh waarmee deze bestelwagen een afstand tot 365 kilometer kan afleggen, beide gemeten volgens de WLTP-norm.
Modern en comfortabel
Op het gebied van uitrusting legt de eDeliver7 de lat hoog met een reeks aan veiligheids- en comfortvoorzieningen. Standaard is de bestelbus voorzien van dodehoekdetectie, een rijstrookassistent, een autonoom noodstopsysteem en een vermoeidheidsmonitor. Ook is er gedacht aan het comfort van de bestuurder met een infotainmentsysteem inclusief een 12,3 inch touchscreen, Apple CarPlay en Android Auto, en een verwarmd stuurwiel.
Verder biedt de Maxus eDeliver7 ook een verwarmde voorruit, verwarmde buitenspiegels, airconditioning, elektrisch bediende ramen, en automatische LED-koplampen. Deze uitrusting benadrukt de inzet van Maxus om een hoogwaardige werkervaring te bieden in het segment van elektrische bedrijfswagens.
Milieuzones
Met de toenemende aandacht voor milieuvriendelijk transport en de invoering van emissievrije zones in tientallen Nederlandse steden, komt de eDeliver7 op een cruciaal moment. De volledig elektrische aandrijving zorgt ervoor dat de eDeliver7 geen lokale CO2-uitstoot heeft en dus klaar is voor de toekomstige milieuregelgeving. Dit maakt de eDeliver7 een aantrekkelijke optie voor bedrijven die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen en tegelijkertijd willen voldoen aan de nieuwe stedelijke vervoersnormen.
Maxus Motors Nederland
De distributie van de nieuwe elektrische bestelwagen is in handen van Maxus Motors Nederland, onderdeel van Van Mossel Automotive Group. Het bedrijf heeft sinds zijn aanstelling als distributeur van Maxus in Nederland een snelle groei doorgemaakt en een stevige positie verworven in de Nederlandse bedrijfswagenmarkt. Maxus Motors Nederland heeft een uitgebreid netwerk van 22 vestigingen en een eigen centraal onderdelenmagazijn. De uitgebreide garantievoorwaarden omvatten onder anderen 8 jaar garantie op het accupakket en gratis pechhulp.
Beschikbaarheid: begin volgend jaar
De exacte prijzen en uitrustingsniveaus van de Maxus eDeliver7 worden vóór de jaarwisseling bekendgemaakt, terwijl de auto zelf in januari verkrijgbaar en leverbaar zal zijn.