Eerder dit jaar introduceerde Mercedes de EQE, die we kunnen beschouwen als de elektrische tegenhanger van de E-Klasse. Daarvan presenteert men nu ook de SUV-variant. Deze Mercedes EQE SUV is iets korter dan de sedan. De wielbasis is ook iets korter, met welgeteld 9 centimeter.
Ondanks dat is de 4,88 meter lange SUV volgens de fabrikant een van de ruimste in zijn klasse. Hij biedt ruimschoots plaats aan vijf personen en de bagageruimte is, afhankelijk van de uitvoering, maximaal 580 liter. Qua uiterlijk lijkt hij sterk op zijn grote boer, de EQS SUV.
Ook qua interieurontwerp zijn de verschillen met zowel de EQS SUV en de EQE en EQS sedan minimaal. Uiteraard kan men ook bij de EQE SUV tegen meerprijs het MBUX Hyperscreen bestellen. Dat bestaat uit een set van drie beeldschermen, die bijna naadloos in elkaar overgaan om een 141 centimeter breed scherm te creëren. Optioneel is er ook een 12,3-inch OLED-scherm met een eigen gebruikersinterface voor de voorpassagier te bestellen.
Mercedes EQE SUV met achterwiel- en voorwielaandrijving
Net als bij de eerder geïntroduceerde EQS, EQS SUV en de EQE staat ook de EQE SUV op het elektrische EVA2-platform. Ook voor de EQE SUV zal Mercedes waarschijnlijk – deze gegevens heeft men nog niet vrijgegeven – aandrijflijnen met achter- en vierwielaandrijving aan gaan bieden. Het vermogen zal waarschijnlijk variëren van 215 tot 300 kW. Hierbij gaan we uit van de versies die de Duitse fabrikant ook voor de sedan aanbiedt: EQE 350+, EQE 350 4Matic en EQE 500 4Matic. Deze hebben alle een topsnelheid van 210 km/u en een toegestaan trekvermogen tot 1800 kilogram. Daarnaast kunnen we ook de sportieve AMG-varianten EQE 43 4Matic SUV en EQE 53 4Matic SUV met vermogens van 350 en 505 kW verwachten. Uiteraard hebben die een hogere topsnelheid van maar liefst 240 km/u.
Actieradius maximaal 590 kilometer
Afhankelijk van de gekozen aandrijfvariant zal de Mercedes EQE SUV een WLTP-bereik van maximaal 590 kilometer. De AMG-versies hebben vanwege het grotere vermogen een wat kleinere actieradius, die maximaal 488 kilometer bedraagt. Alle versies van de EQE SUV krijgen een 90,6 kWh accupakket. Dat kan door middel van de AC-boordlader worden opgeladen met een laadsnelheid van 11 kWh. Optioneel zal Mercedes ook een 22 kW boordlader aanbieden. Aan de DC-snellader kan de EQE SUV met een laadsnelheid van maximaal 170 kW worden opgeladen.
Mercedes meldt verder dat de EQE SUV een geavanceerde thermische architectuur heeft en standaard met een warmtepomp is uitgerust. Die pomp gebruikt de restwarmte van de elektrische aandrijflijn en het accupakket om het interieur te verwarmen of te koelen. Hierdoor wordt er minder energie van de accu voor de verwarming en airco gebruikt, met gunstige gevolgen voor de actieradius.
Nog wendbaarder door achterasbesturing
Door de relatief korte wielbasis van 3,03 meter en de bijbehorende onderstelafstemming is de EQE SUV standaard al vrij wendbaar. Met de optionele achteras besturing is hij nóg wendbaarder. Ook levert Mercedes optioneel Airmatic luchtvering met ADS+ continue demping. Hiermee kan men de bodemvrijheid zo nodig met 30 mm vergroten. Over terreinrijden gesproken: naast de programma’s Eco, Comfort, Sport en Individual beschikken de EQE SUV’s met 4Matic ook over het speciale Offroad-programma voor terreinrijden.
Assistentiesystemen
Uiteraard levert Mercedes de EQE SUV met een heel scala aan rijassistentiesystemen. Dit zijn onder anderen Attention Assist, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Parking Package met achteruitrijcamera en Speed Limit Assist. De EQE SUV heeft de mogelijkheid om via over-the-air technologie een aantal extra voertuigfuncties te activeren.
EQE SUV is ‘Made in the USA’
Mercedes wil in december al beginnen met de serieproductie van de EQE SUV en de eerste exemplaren moeten in mei bij de dealers staan. De productie zal overigens plaats vinden in de Mercedes-fabriek in het Amerikaanse Tuscaloosa. De prijzen worden later bekendgemaakt maar beginnen naar verwachting bij ongeveer 90.000 euro.