Vorige week werd bekendgemaakt dat de Polestar 2 officieel in de verkoop is gegaan. Maar hij zal ook al op heel korte termijn in productie gaan. Dat is in een periode waar veel fabrieken vanwege het coronavirus stilliggen een hele prestatie. Polestar moet ook wel. De “elektrische spin-off van Volvo” wil met haar eerste volledig elektrisch model gaan concurreren met Tesla.
In productie tegen de stroom in
Nu Tesla is begonnen de eerste exemplaren van Model Y uit te leveren, is het niet het moment om toe te kijken maar om er vol voor te gaan. En dat doet Polestar dus ook. Ondanks de coronacrisis gaat het bedrijf tegen de stroom in. Het stelt de productielijnen van een nieuwe fabriek in werking. Deze fabriek van Zhejiang Geely Holding is gelegen in het Chinese Luqiao. Thomas Ingenlath, CEO van Polestar: ”De wereld wordt geconfronteerd met een enorme omwenteling ten aanzien van de coronaviruspandemie. We beginnen nu met de productie onder deze uitdagende omstandigheden met een sterke focus op de gezondheid en veiligheid van onze mensen. Dit is een grote prestatie en het resultaat van enorme inspanningen van het personeel in de fabriek en het team dat de toeleveringsketen veiligstelt. Ik heb enorm veel respect voor het hele team.” De Polestar 1 – een sportieve hybride – wordt overigens gebouwd in een andere fabriek van Geely in Chengdu.
Concurrent voor Tesla?
De Polestar 2 is naar onze mening een van de meest interessante auto’s die dit jaar op de markt verschijnt. Dit jaar komt dus ook de Model Y van Tesla op de markt en daarnaast vooral veel kleinere en goedkopere modellen. Maar in het hogere middensegment is de Polestar 2 naar ons idee in staat om een heel respectabel marktaandeel te veroveren. De auto biedt legio gebruiksmogelijkheden – hij kan bijvoorbeeld een forse aanhanger trekken – en ziet er goed uit. De techniek komt voor het grootste deel overeen met die van de Volvo XC40. Als consumenten dat door hebben, zal er genoeg vertrouwen zijn in de producten van de Chinese startup. Volgens Thomas Ingenlath is er ook veel interesse van mensen die aan hun tweede of derde elektrische auto toe zijn.
Android OS
De Polestar 2 is een van de eerste auto’s waarvan het infotainmentsysteem is gebaseerd op Google’s Android OS. Polestar prijst het degelijke ecosysteem voor ontwikkelaars, dat veel uitbreidingen en verbeteringen toelaat. Uiteraard heb je met Android OS ook toegang biedt de Google Play Store en diensten zoals Google Assistant (met voice control) en Google Maps.
Prestaties
Waar de Polestar 1 vooral bedoeld was om indruk te maken en de Volvo spin-off zo een “interessant” imago te bezorgen, is de Polestar 2 echt als serieproduct ontwikkeld. Een auto met prachtige looks op een vertrouwde technische basis. Zoals gezegd is veel techniek van de Polestar 2 afkomstig van de Volvo XC40. Beide modellen worden gebouwd op Volvo’s nieuwe Compact Modular Architecture. Deze architectuur is ontworpen om zowel ICE’s, PHEV als BEV’s mee te bouwen. De Polestar 2 heeft twee elektrische motoren. Een motor drijft de vooras aan, de andere de achteras. Deze motoren leveren een totaal systeemvermogen van 300 kW. Dit hoge vermogen maakt – in combinatie met het koppel van 660 Nm een acceleratie van 0-100 km/u in 4,7 seconden van mogelijk.
Bereik 470 kilometer
De synergie met Volvo betreft ook de energievoorziening. Zo heeft de Polestar 2 ook het 78kWh accupakket van de elektrische versie van de XC40. De actieradius van 470 kilometer (volgens WLTP) is minder dan de meeste Tesla’s hebben maar is nog steeds heel bruikbaar.
Nu ook te koop, nog dit jaar in productie
Je kon hem al reserveren en maar hij is vanaf vorige week ook officieel te koop in Nederland. Er is al een repectabel aantal pre-orders, ook vanuit Nederland. De levering van de reeds gereserveerde exemplaren vindt naar verwachting medio juli 2020 plaats, en als eerste in Europa. Daarna volgen China en Noord-Amerika. De Polestar 2 is te koop vanaf € 59.800. Met het Performance Pack is hij € 6000 maar dan wordt hij geleverd met gesmede 20 inch velgen, Brembo-remmen en geavanceerde Öhlins-schokdempers.