Door een hoge gasprijs denken meer mensen na over elektrische rijden. Echter, helaas is de hoge aanschafprijs van zo’n nieuwe elektrische bolide voor veel particulieren niet weggelegd. Gelukkig betekent dat niet dat je een elektrische auto helemaal uit je hoofd moet zetten. Er zijn diverse alternatieven voor het kopen van een nieuwe elektrische auto, waaronder private lease. Wist je dat vandaag de dag meer dan de helft van de elektrische personenauto’s in Nederland wordt geleaset? Wij zetten de voor- en nadelen van private lease voor je op een rij en vertellen je over de subsidiemogelijkheden voor het private leasen of aanschaffen van een elektrische auto in 2022.
Leasen wint het van kopen
In vergelijking met 2020 is de Nederlandse leasesector voor elektrische auto’s in 2021 flink gegroeid. Waar deze sector in 2020 nog een groei noteerde van slechts 1,5 procent, groeide de leasesector het afgelopen jaar met maar liefst 5,2 procent. In totaal waren er in 2021 zo’n 60.000 Nederlanders die ervoor kozen om een elektrische auto te leasen. Volgens gegevens van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) koos 61 procent het afgelopen jaar voor private lease en werd 39 procent van de elektrische personenauto’s particulier gekocht.
De voor- en nadelen van elektrisch rijden
Een elektrische auto lijkt misschien interessant, maar is dit wel echt het geval? Om een weloverwogen keuze te kunnen maken, dien je de voor- en nadelen op een rij te zetten. We beginnen met de voordelen van elektrisch rijden.
Als je zelf stroom opwekt met behulp van zonnepanelen kun je goedkoop rijden in een elektrische auto. Je hoeft dan immers weinig of helemaal geen stroom af te nemen van een energieleverancier. Omdat je op elektriciteit rijdt in plaats van op brandstof, stoot je bovendien geen CO2 uit. Vandaar dat rijden in een elektrische auto beter is voor het milieu dan rijden in een brandstofauto. Een mooie bijkomstigheid is dat je een elektrische auto minder vaak weg hoeft te brengen voor onderhoud, al is het onderhoud zeker niet altijd goedkoper.
En dan de nadelen. De aanschafprijs van een elektrische auto is over het algemeen duurder dan die van een vergelijkbare brandstofauto, maar de restwaarde zal naar verwachting hoger zijn. Tegelijkertijd krijg je te maken met een actieradius. Hoewel de laadinfrastructuur steeds beter wordt, moet je rekening houden met een langere oplaadtijd. Heb je thuis geen laadmogelijkheid? Dan ben je afhankelijk van de openbare laadpunten. Wil je wel een laadpunt aan huis en heb je daar de ruimte voor? Dan brengen de aanschaf en installatie van zo’n laadpunt kosten met zich mee. Omdat ook de energieprijzen gestegen zijn, stegen de kosten van het opladen van je auto de laatste tijd hard.
Voor- en nadelen van private lease
Private lease heeft een aantal voordelen. Je weet precies waar je aan toe bent, want je betaalt iedere maand hetzelfde bedrag voor je leaseauto. In de prijs, die onder andere gebaseerd is op een maximaal aantal te rijden kilometers, zijn alle kosten inbegrepen, behalve die van de stroom die jouw auto verbruikt. Heeft jouw auto mankementen? Dan hoef je niet te rekenen op een onverwachte, hoge kostenpost, al is er soms wel een eigen risico van toepassing.
Er zijn ook twee belangrijke nadelen ten opzichte van kopen. Allereerst wordt je geen eigenaar van het voertuig. Aan het einde van het termijn hou je dus niets over om te verkopen. Het geld dat je gedurende de looptijd van het contract hebt betaald, ben je kwijt. En ten tweede: je sluit een contract af voor een bepaalde tijd. Als jouw financiële situatie in die periode verandert, waardoor je (tijdelijk) minder te besteden hebt, ben je nog steeds verplicht om de kosten van de leaseauto te dragen. Niet in alle gevallen is het mogelijk om iets te regelen. Als je een auto koopt, kun je er op elk moment voor kiezen om hem weer te verkopen.
Subsidie voor een elektrische auto in 2022
Ook in 2022 is er subsidie voor een elektrische auto beschikbaar. In 2021 stelde de overheid al 14 miljoen euro subsidie beschikbaar, maar dit potje was snel leeg. Mede daarom is de subsidie in 2022 flink verhoogd. Dit jaar werd er 71 miljoen euro beschikbaar gesteld voor nieuwe elektrische auto’s en 20,4 miljoen euro voor gebruikte elektrische auto’s.
Subsidie en private lease
De subsidie is ook beschikbaar voor particulieren die private leasen. Voor een nieuwe elektrische private leaseauto is in 2022 3.350 euro beschikbaar en voor een gebruikte elektrische private leaseauto 2.000 euro. Wie gebruik wil maken van de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) kan zich richten tot de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Je vind hierover meer informatie op de website van het RVO. Hier vind je ook de tussenstand van de beschikbare subsidiepot.