Met de Toyota C-HR+ zet de Japans grootste autofabrikant een nieuwe stap op de volledig elektrische markt. De hybride variant van de C-HR was een schot in de roos, maar met de opmars van betaalbare elektrische SUV’s wordt de concurrentie in dit segment steeds steviger. Toyota moest lang niets weten van volledig elektrische auto’s en hield vast aan hybride- en waterstoftechnologie. Maar nu brengt het merk een compacte, volledig elektrische SUV die een actieradius tot 600 kilometer belooft.
Toch rijst de vraag: kan de Toyota C-HR+ zich meten met concurrenten als de Kia EV3 en de Skoda Elroq? Beide modellen beloven een scherpe prijs-kwaliteitverhouding en slimme functionaliteiten. Heeft Toyota’s C-HR+ genoeg troeven in handen om de sceptische EV-rijder te overtuigen, of komt het merk toch net te laat in deze snelgroeiende markt?
Toyota’s elektrificatie: een trage start, maar een slim moment?
Toyota heeft de afgelopen jaren vastgehouden aan een strategie waarbij hybride en plug-in hybride modellen de boventoon voerden. De fabrikant zag lange tijd geen brood in volledige elektrische auto’s en hield de boot af. Dat leidde tot een moeilijke start met de bZ4X, een elektrische SUV die vooral in het begin worstelde met softwareproblemen en een tegenvallende laadsnelheid.
De C-HR+ moet Toyota’s elektrische imago nieuw leven inblazen. Dit model is compacter dan de bZ4X en richt zich direct op het populaire segment van de compacte SUV’s, waarin de Kia EV3 en Skoda Elroq ook actief zijn. Dit segment groeit snel en is ideaal voor automobilisten die overstappen op elektrisch rijden. Toyota lijkt dus een slimme timing te kiezen: de vraag naar EV’s blijft groeien, en met de C-HR+ kan het merk putten uit een bekende naam en een breed dealernetwerk. Maar is dat genoeg om te concurreren met Kia en Skoda, die hun elektrische aanbod al langer optimaliseren?
Accu, rijbereik en laden: hoe praktisch is de Toyota C-HR+ echt?
De Toyota C-HR+ wordt leverbaar met twee accupakketten:
- 57,7 kWh, goed voor een rijbereik van 455 km (WLTP).
- 77,0 kWh, met een maximaal rijbereik van 600 km (WLTP).
Dit zijn competitieve waarden in het segment, vooral de grotere accu biedt een bereik dat sommige concurrenten niet evenaren. Toch is de laadsnelheid een cruciaal punt. Toyota heeft nog geen exacte cijfers gegeven, maar uit eerdere ervaringen met de bZ4X blijkt dat het merk niet altijd vooroploopt in snellaadtechnologie.
Ter vergelijking:
- De Kia EV3 ondersteunt 120 kW snelladen, wat een laadtijd van 10-80% in ongeveer 30 minuten oplevert.
- De Skoda Elroq belooft een snellaadsnelheid van 150 kW, wat nog iets sneller is.
Als Toyota het snellaadprobleem niet oplost, kan dat een serieuze achilleshiel zijn voor de C-HR+. Lange laadtijden blijven voor veel automobilisten een van de grootste drempels om over te stappen op elektrisch rijden.
Binnenruimte en functionaliteit: is de Toyota C-HR+ een gezins-SUV?
Compacte elektrische SUV’s worden vaak gepositioneerd als praktische, gezinsvriendelijke voertuigen. Maar hoe goed scoort de C-HR+ op dit vlak? De hybride C-HR ziet er vlot en aantrekkelijk uit, maar is niet echt een volwaardige gezinsauto.
De elektrische C-HR+ is dankzij de vlakke vloer en gewijzigde raampartijen gelukkig wat ruimer. Maar de bagageruimte meet slechts 416 liter, wat ergens wel acceptabel is, maar minder dan die van de Kia EV3 (460 liter) en ook minder dan de Skoda Elroq, die zelfs rond de 470 liter bagageruimte biedt.
De afmetingen van de Toyota C-HR+:
- Lengte: 4.520 mm
- Breedte: 1.870 mm
- Hoogte: 1.595 mm
- Wielbasis: 2.750 mm
Hiermee is de Toyota iets lager dan de Kia EV3 en Skoda Elroq. Dat zorgt voor een sportievere uitstraling, maar mogelijk ook voor minder hoofdruimte achterin. Vooral lange passagiers op de achterbank zullen dat merken.
Qua technologie biedt Toyota een gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem en een reeks rijhulpsystemen, maar op dit vlak loopt het niet per se voor op de concurrentie. Skoda staat bekend om zijn slimme interieuroplossingen en Kia heeft een intuïtief en snel reagerend infotainmentsysteem.
Rijdynamiek en prestaties: van bescheiden naar sportief
De Toyota C-HR+ is leverbaar met drie vermogensopties:
- Voorwielaandrijving (FWD) met 123 kW (167 pk) – voor een efficiënte rijervaring.
- Vierwielaandrijving (AWD) met 165 kW (224 pk) – biedt betere grip en snellere acceleratie.
- Vierwielaandrijving met 252 kW (342 pk) – de krachtigste versie, sprint van 0-100 km/u in slechts 5,2 seconden.
De C-HR+ staat op het e-TNGA-platform, dat zorgt voor een laag zwaartepunt en een dynamische wegligging. Dit platform werd eerder gebruikt voor de bZ4X, al had dat model een minder sportief karakter.
Qua rijcomfort en dynamiek zou de C-HR+ zich kunnen onderscheiden als een sportieve, strak sturende EV. Dat is een contrast met de Skoda Elroq, die waarschijnlijk meer op comfort is gericht. De Kia EV3 zit qua rijbeleving ergens tussenin, met een focus op praktische functionaliteit en efficiëntie.
Vanzelfsprekende keuze of in de schaduw van de concurrentie?
De Toyota C-HR+ heeft duidelijke troeven:
- Sportief design en herkenbare naam.
- Goede actieradius, vooral met de 77 kWh-accu.
- Dynamisch rijgedrag dankzij het e-TNGA-platform.
- Sterke merkbetrouwbaarheid en een groot dealernetwerk.
Maar er zijn ook uitdagingen:
- Snellaadcapaciteit is nog onduidelijk en mogelijk minder dan Kia en Skoda.
- Minder bagageruimte dan concurrenten.
- Toyota betreedt een EV-markt waar Kia en Skoda al sterke posities hebben.
De Toyota C-HR+ zal naar verwachting geen baanbrekende elektrische SUV worden, maar kan een betrouwbare en aantrekkelijke keuze zijn voor rijders die een sportief ogende EV willen met een goed bereik. Toch hangt veel af van de uiteindelijke laadsnelheid en de prijsstelling.
Wat zijn de kansen voor de Toyota C-HR+?
Toyota heeft met de C-HR+ een kans om zich sterker te positioneren in de EV-markt, maar zal zich nog steeds moeten bewijzen in een segment waarin Kia en Skoda al met scherpe modellen actief zijn. Wordt de C-HR+ een echte publiekslieveling, of blijft het een goede, maar bescheiden speler? Dat zal afhangen van hoe Toyota zijn EV-strategie verder uitrolt.