Vernieuwing en aanpassing zijn essentiële factoren in de automobielindustrie. Zo heeft Volvo besloten om de namen van de in Nederland erg populaire Volvo XC40 Recharge en C40 Recharge aan te passen. Deze twee populaire elektrische auto’s zullen voortaan bekend staan als de Volvo EX40 en Volvo EC40. Dit omdat Volvo wereldwijd een duidelijke en eenduidige identiteit voor hun elektrische modellen wil hanteren, waarbij de letter ‘E’ voor volledig elektrische auto’s staat, de ‘X’ voor SUV’s en de C voor cross-overs.
Elektrisch wordt het nieuwe normaal
Maar deze naamswijziging weerspiegelt ook Volvo’s toewijding aan een elektrische toekomst, in lijn met hun ambitie om tegen 2030 volledig elektrisch te zijn. Waar de toevoeging ‘Recharge’ nog voor een afwijkende geëlektrificeerde variant stond, moeten de nieuwe typeaanduidingen EX40 en EC40 duidelijk maken dat ‘elektrisch’ eigenlijk al heel normaal is. Van de ruim 10.000 exemplaren van de C40 en XC40 die het Zweedse merk vorig jaar in Nederland verkocht, waren er ruim 6.300 volledig elektrisch. Alleen daarom al is het vanzelfsprekend dat Volvo vindt dat elektrisch modellen een geheel eigen benaming moeten krijgen. Volvo heeft overigens besloten om het Recharge-label ook te laten vervallen voor XC40-modellen met plug-in hybride aandrijving, deze hebben voortaan meer traditionele benamingen zoals T6 en T8.
Hogere laadsnelheid en meer vermogen
Maar ook in technologisch opzicht brengen de EX40 en EC40 de nodige verbeteringen met zich mee. De EX40 Single Motor wordt namelijk uitgerust met een nieuwe 70kW accu. Deze heeft een aanzienlijk hogere laadsnelheid. De DC-laadsnelheid stijgt van 135kW naar 180kW, waardoor het nog maar 26 in plaats van 34 minuten duurt om de accu van 10 naar 80% SoC (State of Charge) op te laden.
Een andere verbetering is de komst van de Twin Motor Performance. Dit is in feite een software-update van de Twin Motor, welke het vermogen naar 442 pk tilt, en daarmee een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 4,6 seconden mogelijk maakt. Hoewel deze elektrische Volvo’s natuurlijk niet de meest sportieve auto’s zijn, is een krachtigere motor en wat een snellere acceleratie altijd prettig.
Daarnaast worden de Business Edition en Black Edition geïntroduceerd, die een extra vleugje luxe en stijl toevoegen aan het aanbod.
Nog steeds SEPP-subsidie voor de Volvo EX40
Wat betreft de financiële kant van de zaak, blijft Volvo een aantrekkelijke vanafprijs van € 45.995 voor de Single Motor Essential uitvoering hanteren. Die fiscale waarde ligt onder de € 45.000 waardoor hij nog steeds in aanmerking komt voor de SEPP-subsidie van € 2.950.
Op weg naar volledig elektrisch én volledig klimaatneutraal
Deze ontwikkelingen staan uiteraard niet op zichzelf. Ze maken deel uit van Volvo’s grotere visie om een toonaangevende speler te zijn in de transitie naar een duurzamere, elektrische toekomst. Het Zweedse automerk wil tegen 2030 uitsluitend volledig elektrische modellen produceren, tegen 2040 wil het ook een klimaatneutraal bedrijf te zijn.
De recordbrekende verkoopcijfers in 2023 helpen uiteraard mee om dat streven te bereiken. Dankzij een voortdurende vooruitgang op het gebied van duurzaamheid en innovatie, laat Volvo zien dat het actief mee wil werken aan de toekomst van mobiliteit. Terwijl Volvo zijn pad naar 2030 vervolgt, met het streven om een volledig elektrisch en klimaatneutraal bedrijf te worden, laat de naamswijziging naar Volvo EX40 en Volvo EC40 zien dat Volvo niet alleen de trends volgt, maar deze ook zet