De Europese Unie wil de meetmethode voor het meten van de kooldioxide-uitstoot van PHEV’s aanscherpen. Men wil dat er daarbij rekening wordt gehouden met het in de praktijk gemeten brandstofverbruik. Dit bericht persagentschap Reuters, dat zich beroept op de informatie van twee ingewijden. De aangescherpte testprocedure moet naar verwachting rond 2025 van kracht zal worden.
Uitstoot PHEV’s in de praktijk vaak veel hoger
Het is vrij logisch dat de Europese Unie de uitstoot van plug-in hybrides (PHEV’s) nader wil bekijken. Op dit moment is het zo dat deze in de praktijk een twee tot vier keer hogere uitstoot hebben dan wat de huidige testmethode laat zien. Uit onderzoek van onder anderen de International Council for Clean Transportation (ICCT) blijkt dat WLTP-test in het geval van hybrides ver van de realiteit afstaat. Volgens de ICCT maken ze twee keer zoveel gebruik van de verbrandingsmotor dan de WLTP-testresultaten aangeven. De onderzoeken van de ICCT-studies maakten gebruik van feitelijke emissiegegevens van meer dan 100.000 plug-in hybrides.
De afwijkingen tussen de WLTP-testresultaten en de praktijk komt omdat plug-in hybrides minder vaak worden opgeladen en ook een kortere elektrische actieradius hebben dan in de test wordt aangenomen. Bij zakelijk gebruik is de afwijking nog veel groter. Dit komt waarschijnlijk omdat bestuurders minder geneigd zijn het voertuig op te laden. Opladen is goedkoper dan tanken maar zij hoeven die kosten meestal niet zelf op te brengen.
Als de nieuwe testprocedure van de EU dit inderdaad bevestigt, dan heeft dat grote consequenties voor de autofabrikanten. Een aantal van hen zal dan de maximale emissiewaarden van het wagenpark overschrijden, wat tot forse boetes leidt. Om die te voorkomen zullen ze dan nog sneller moeten overschakelen op volledig elektrische auto’s.
Nieuwe meetmethode
Volgens de EU-wetgeving moeten nieuwe personenauto’s met ingang van vorig jaar voorzien zijn van brandstofverbruiksmeters. Met behulp hiervan wil men een verbeterde meetmethoden vastleggen die realistische gegevens gebruikt. Dit moet een realistischer beeld geven van de mate waarin gebruikers de verbrandingsmotor van hun PHEV gebruiken in plaats van dat ze in de volledig elektrische modus rijden.
“De gebruiksfactor zal worden gewijzigd,” vertelde Petr Dolejsi, directeur duurzaam vervoer van de Europese Associatie van Automobielfabrikanten (ACEA) aan Reuters. Hiermee verwijst hij naar de gemiddelde schatting van hoe veel een plug-in hybride in elektrische modus rijdt. Het is nog niet helemaal duidelijk of de nieuwe meetmethode daadwerkelijk met ingang van 2025 van toepassing is. Er zijn nogal wat factoren die in aanmerking moeten worden genomen.
Besluit nog dit jaar
Men wil de WTLP-testprocedure (Worldwide Light Vehicles Testing Procedure) herzien. Volgens een ambtenaar van de Europese Commissie wordt er vandaag over een wijziging van de uitvoeringsverordeningen gesproken. Dit gebeurt door de ‘Motor Vehicle Working Group’, bestaande uit belanghebbenden uit het bedrijfsleven, de overheid en consumentenverenigingen. De ambtenaar kon geen nadere details verstrekken maar verwacht nog dit jaar een besluit.