Eurocommissaris Frans Timmermans heeft vandaag enkele voorstellen gedaan om het elektrisch rijden te stimuleren. In de voorstellen wordt ook gesproken over het uitfaseren van verbrandingsmotoren. Het voorstel is onderdeel van een groot plan om Europa in 2050 klimaatneutraal te krijgen. Het elektrisch rijden is een belangrijk onderdeel van alle gesprekken om dit voor elkaar te krijgen. De voorstellen kennen zowel voorstanders als tegenstanders.
Elektrisch rijden bevorderen
Een belangrijk punt in het voorstel is om elektrisch rijden goedkoper te maken. Dit moet al gebeuren bij de aanschaf van een EV. De elektrische auto moet hierdoor voor vrijwel elke Europeaan bereikbaar worden.
Een belangrijk speerpunt bij dit voorstel is de laadinfrastructuur. Op dit moment is dat netwerk nog ondermaats en dit kan veel Europeanen nog weerhouden om tot aanschaf van elektrische auto over te gaan. In totaal hebben Nederland, Duitsland en Frankrijk 70% van alle laadpunten in Europa. Hierbij wordt opgemerkt dat Nederland zelfs 30% voor zijn rekening neemt. In alle overige Europese landen is de infrastructuur dus nog niet op orde.
CO2-uitstoot verminderen
Vanuit Brussel zullen er deze maand een pakket maatregelen gepresenteerd worden om in 2030 de uitstoot van CO2 met 55% te reduceren. Hierbij is het jaar 1990 het uitgangspunt. In de aanloop hier naar toe zijn de emissienormen al flink aangescherpt. Bij de autofabrikanten worden er flinke boetes uitgedeeld als men niet aan deze normen voldoet. Er zal daarnaast een extra belasting worden geheven over verbrandingsmotoren.
Deze maatregelen zorgen er voor dat autofabrikanten juist meer zullen inzetten op elektrische auto’s. Deze verschuiving is steeds vaker zichtbaar. Autofabrikanten worden dus wel gedwongen voor deze verschuiving om torenhoge boetes en naheffingen te kunnen ontlopen.
Europa is een voorloper
In Europa is de verkoop van elektrische auto’s in de afgelopen jaren flink gestegen. Dat is niet vreemd te noemen gezien de strenge maatregelen. Verschillende landen, waaronder Nederland, kennen gunstige regelingen voor bezitters van een EV. Buiten Europa is de EV nog niet zozeer een hardloper. Hier lijkt men vooral de kat uit de boom te kijken.
Veel autofabrikanten hebben, wellicht met tegenzin, in eerste instantie een enkel model op de markt gebracht om aan de strenge voorwaarden te kunnen voldoen. Aangezien de verkoopcijfers er niet om liegen lijken steeds meer fabrikanten overstag te gaan. Autofabrikanten zoals Audi, Volvo en Volkswagen hebben al te kennen gegeven dat ze per 2030 geen auto met verbrandingsmotor in Europa willen verkopen. De Europese Unie heeft de producenten dus nu aan de juiste kant van de streep gekregen.
Regelgeving
Zoals gezegd zal Brussel deze maand een pakket met maatregelen aankondigen om al het eerder genoemde voor elkaar te krijgen. Hierbij blijft het streven om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. We moeten echter wel in ons achterhoofd houden dat het momenteel slechts een voorstel is. Zowel het Europees Parlement als de 27 lidstaten moeten hier hun akkoord op geven alvorens er een wetgeving aan gebonden kan worden.
Dat Brussel niet de steun zal krijgen van elke lidstaat is wel duidelijk. Vooral de landen waar de inkomens relatief laag liggen zullen hun weerstand bieden. Zij benadrukken dat de aankoop van een EV niet voor iedereen is weggelegd en dat het geld voor een degelijke laadinfrastructuur simpelweg niet aanwezig is. De komst van een extra belasting voor vervuilende auto’s kan dan juist vanuit deze landen flinke wat weerstand verwachten.
Timmermans geeft dan ook aan dat er juist een voorstel gedaan moet worden waarbij alle betrokken partijen voordeel hebben. Hierbij moet de ‘pijn’ van deze maatregelen evenredig verdeeld worden, aldus Timmermans.
De weg naar een klimaatneutraal Europa in 2050 heeft nog een lange weg te gaan. Het lijkt er in ieder geval sterk op dat de elektrische auto een belangrijke rol zal spelen om deze doelstellingen vanuit Brussel te kunnen behalen. Wat wij in de komende jaren kunnen en mogen verwachten blijft nog onduidelijk. Met verschillende subsidies en aantrekkelijke regelingen wordt het wellicht voor Jan Modaal ook interessant om te kiezen voor een EV. De tijd zal ons leren wat de EU voor ons in petto heeft.