Vorige week kwamen de leden van het Europees parlement bijeen om te stemmen over het voornemen om een verkoopverbod voor auto’s met een verbrandingsmotor in te stellen. Dat voorstel is met een vrij grote meerderheid aangenomen.
Geen auto’s met verbrandingsmotor of hybride aandrijflijn per 2035
Concreet betekent dit dat autofabrikanten tegen 2035 geen auto’s meer mogen verkopen die CO2 uitstoten. Aangezien er bij de verbranding van fossiele brandstoffen altijd CO2 vrijkomt – dat is nu eenmaal een scheikundig gegeven – komt dit erop neer dat er dan alleen maar auto’s met een volledig elektrische aandrijflijn of met brandstofcellen op waterstof mag worden aangeboden. Ook auto’s met een hybride aandrijflijn, of dit nu een normale hybride aandrijving is, een ‘mild hybrid’ of plugin-hybride, zijn dan niet meer toegestaan.
Groene EU-plannen
De plannen van de Europese Commissie dateren al van vorige zomer. Er zijn verschillende redenen voor deze plannen. Het vervoer is namelijk de grootste veroorzaker van CO2 in Europa. De personenauto’s alleen al zijn verantwoordelijk voor 12% van de uitstoot. Bovendien is nagenoeg alle brandstof afkomstig uit andere werelddelen, en het transport hiernaartoe is ook allesbehalve milieuvriendelijk.
Het voornemen om auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden behoorlijk is ingrijpend. Lang niet iedereen, zoals bijvoorbeeld de autofabrikanten, was blij met het voornemen van de EU. Daarom heeft men de afgelopen maanden benut om het alle aspecten en voordelen en nadelen van de ‘groene plannen’ van de EU – die ook over het isoleren van woningen en nog meer zaken gingen – uitvoerig door te nemen.
Uiteindelijk moesten de EU-parlementsleden hier vorige week over stemmen. Met een flinke meerderheid werd in die stemming besloten dat de autofabrikanten tegen 2035 geen auto’s meer mogen aanbieden die CO2-uitstoten. Dat komt dus neer op een verkoopverbod voor nieuwe auto’s met verbrandingsmotor.
Verbod geldt alleen voor nieuwe voertuigen
Wie denkt dat er tegen 2035 helemaal geen auto’s met verbrandingsmotor meer de weg op mogen: dat is geenszins het geval. Het verbod geldt niet voor het verkopen én gebruiken van bestaande voertuigen met verbrandingsmotoren. Het gaat er alleen om dat autofabrikanten per 2035 geen nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor meer mogen aanbieden. Het is overigens mogelijk dat individuele EU-lidstaten de datum van dit verkoopverbod naar voren trekken. Sommige landen zullen dit verbod bijvoorbeeld al in 2030 in laten gaan.
Verder worden er in de aanloop naar het verkoopverbod ook al maatregelen worden getroffen om de CO2-uitstoot te verminderen. De leden van het Europees parlement willen autofabrikanten namelijk verplichten om hun gemiddelde wagenparkemissies in 2025 al met 15% te verminderen ten opzichte van het niveau van 2021. Vijf jaar later, in 2030, wil men dat die emissies al 55% lager zijn. In 2035 moet de vermindering van de CO2-uitstoot dus 100% bedragen.
Nog niet helemaal definitief
Wel is het zo, dat alle 27 EU-landen nog een akkoord over het verbod moeten bereiken. Aangezien niet alle landen het met de groene plannen van de EU eens zijn, kan dat nog een behoorlijke uitdaging worden. Maar al zouden een paar landen tegenstribbelen: de landen hoeven het niet unaniem met de plannen eens zijn. De kans dat het verkoopverbod doorgaat, is daarom heel groot. Daarnaast moeten de EU-landen het nog eens worden over de definitieve datum dat het verbod van kracht is. Al met al zijn er dus nog genoeg zaken die geregeld moeten worden.