Er komen steeds meer elektrische auto’s, en die moeten allemaal opgeladen worden. Maar lang niet iedere elektrische rijder kan zijn auto thuis opladen. Er is ofwel geen plek voor een eigen laadpunt, of de openbare laadpaal in de straat of buurt is overbezet of staat te ver weg. Daarom is het voor veel elektrische rijders belangrijk dat ze hun elektrische auto ook op het werk op kunnen laden.
Elektrische auto op het werk laden
Uit de nieuwste EVBox Mobility Monitor blijkt alleen dat maar liefst 70 procent van de elektrische rijders op het werk problemen ondervindt met het opladen van de auto. Kortom: de bestuurders van elektrische auto’s willen meer laadpunten op het werk. Maar ook de mensen die overwegen om een elektrische auto aan te schaffen, zouden die graag op het werk op willen laden. Ook zien de respondenten graag dat de werkgevers vaker elektrische auto’s aanbieden.
Zij willen dus dat ook de werkgevers bijdragen aan het aanpakken van de wereldwijde klimaatcrisis. Zij moeten zowel elektrische auto’s als een geschikte laadinfrastructuur aanbieden. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek dat Ipsos in opdracht van EVBox voor de EVBox Mobility Monitor doet. Dit onderzoek wordt gehouden onder 3600 burgers – waarvan 600 elektrische bestuurders – in zes Europese landen.
Een op de drie Nederlanders overweegt aanschaf elektrische auto
Uit de EVBox Mobility Monitor blijkt 45 procent van de Nederlanders de elektrische auto als een belangrijk middel in de strijd tegen de klimaatverandering beschouwt. Een op de drie Nederlanders overweegt om in de nabije toekomst een elektrische auto te leasen of aan te schaffen. Ook blijkt uit de EVBox Mobility Monitor dat meer dan de helft van de Nederlanders die in de nabije toekomst elektrisch willen rijden, een voorkeur heeft voor een bedrijf dat elektrische auto’s aanbiedt. Dat is niet typisch Nederlands. De 52 procent in Nederland wijkt niet of nauwelijks af van de percentages in België (55 procent), het Verenigd Koninkrijk (52 procent) en Duitsland (48 procent).
Thuis laden lang niet altijd mogelijk
Maar die mensen zijn niet altijd in de gelegenheid zijn om de elektrische auto thuis op te laden. Daarom zijn veel mensen ook afhankelijk van openbare laadpunten en van de laadinfrastructuur op het werk. Volgens het onderzoek wil 73 procent van de respondenten hun elektrische auto thuis opladen. Maar zo’n 40 procent wil hun auto (ook) op het werk opladen. Helaas geeft 29 procent van de elektrische bestuurders aan dat ze hun auto niet altijd op het werk op kunnen laden. In 20 procent van de gevallen kan de elektrische auto niet eens op het werk worden opgeladen.