Het mag duidelijk zijn dat de elektrische auto voor menig hulpverlener nog een enorm obstakel is. De auto kan na een ongeluk nog onder stroom staan. Daarnaast is er plotseling brandgevaar welke nog niet herkent kan worden door de brandweer. Dagen na een ongeluk kan een elektrische auto alsnog vlam vatten. Bosch lijkt hier nu de perfecte oplossing voor te hebben.
Accu loskoppelen
Wanneer een benzineauto in een ongeluk betrokken raakt wordt de accu door de brandweer losgekoppeld. Met deze handeling wordt enig gevaar verder uitgesloten en het maakt het werk van de hulpverleners een stuk veiliger. Deze handeling is bij elektrische auto’s een heel stuk lastiger. De brandweer moet de juiste kabels zien te vinden om deze hierna door te knippen. Dit kan per fabrikant op verschillende plekken zitten. Kostbare minuten gaan hiermee verloren en feitelijk kunnen mensenlevens dus op het spel staan. Volgens Bosch kan deze handeling bij een ongeluk geheel automatisch verlopen. Hierdoor kunnen toegesnelde hulpdiensten direct veilig aan de slag.
Explosieven
Volgens Bosch kunnen wij het systeem het beste vergelijken met de airbag. Op het moment dat er een ongeluk gebeurd zullen er kleine gecontroleerde explosies bij het accupakket plaatsvinden. Enkel vitale delen van het accupakket zullen hiermee onklaar worden gemaakt dankzij de aanwezigheid van een speciale chip. De explosieven wegen slechts enkele grammen en zijn een vierkante centimeter groot. Het is echter wel genoeg om de elektriciteitskabels te ontdoen van het accupakket. Met deze speciale explosieven is het complete accupakket direct ontkoppelt. Dit laatste is uiteraard wel afhankelijk van de impact, net als bij airbags.
Het nieuwe systeem wordt door Bosch ook wel ‘pyrofuse’ genoemd en staat in directe verbinding met de airbagsensoren. De chips, met typenummer CG912, zijn aanvankelijk ontwikkeld voor de toepassing in airbags. Nu blijkt echter dat deze chips zich ook uitstekend lenen voor het ontkoppelen van een accupakket.
Voor- en nadelen
De voordelen van deze pyrofuse zijn al eerder genoemd. Het biedt veiligheid voor iedereen op het moment van een ongeluk. De carrosserie staat immers niet meer op spanning, mocht dit het geval zijn. Daarnaast wordt het gevaar op brand enorm gereduceerd. Elk voordeel heeft echter ook weer zijn nadeel. De explosies kunnen er voor zorgen dat een reeds beschadigde accu alsnog ontbrand en juist voor een zeer explosieve kettingreactie zorgt. Daarnaast biedt het systeem nog geen oplossing voor een brand ver na het ongeluk. De kans op deze ‘afterburner’ wordt wel flink gereduceerd.
Oplossing gevonden?
Het idee van Bosch is zeker niet gek. Sterker nog, momenteel is Bosch dit idee verder aan het uitwerken. De oplossing lijkt op dit moment meer voordelen te kennen als nadelen. Enkel uitvoerige tests kunnen uitwijzen welke nadelige gevolgen de ‘explosies’ bij een ongeluk kunnen veroorzaken. De ontwikkeling van het systeem zal dus in de aankomende periode verder worden uitgebouwd. Vooralsnog hoeven wij dit systeem nog niet te verwachten in een elektrische auto.
Het is daarnaast de vraag of autofabrikanten staan te springen voor deze oplossing. Het simpel doorknippen van een hoofdkabel lijkt vooralsnog de voorkeur te hebben, maar dan moet het wel eenvoudiger worden gemaakt voor hulpverleners. Aan deze hulpvraag kunnen autofabrikanten makkelijker voldoen. Tenzij Amerika en/of Europa dit nieuwe systeem niet verplicht zullen elektrische auto’s nog niet snel voorzien worden van dit systeem. Het is uiteraard ook nog te vroeg om dit te beoordelen. Het idee is nu slechts gedeeld door Bosch.