Het geplaagde Faraday Future is een schoolvoorbeeld als het gaat om start-ups. In het begin lijken de mogelijkheden eindeloos, totdat het product daadwerkelijk in productie gezet moet worden. De hele historie van het merk kenmerkt zich met vallen en opstaan. De start-up lijkt wederom te zijn gevallen en weer een manier moet vinden om op te staan. De leveringen van de eerste serie FF91 lijkt, volgens eigen zeggen, erg onzeker.
Zelfs twijfel bij de top
Faraday Future heeft deze week hun zorgen geuit over de toekomst van het bedrijf. Het bedrijf heeft zelfs duidelijk gemaakt dat het “substantiële twijfel” heeft over de toekomst. De start-up heeft nu nog geen zicht op wanneer de productie van de eerste reeks FF91 van start kan gaan. Vooralsnog lijkt er geen lichtpuntje meer te zijn aan het einde van de tunnel.
Opmerkelijk is dit wel, want halverwege vorig jaar leek het allemaal voorspoedig te gaan bij het bedrijf. Faraday Future was, in samenwerking met partners, de voorbereidingen aan het treffen voor de productie van hun veelbelovende FF91. In slechts enkele maanden tijd is het tij compleet gekeerd.
Geheel onverwacht komt de berichtgeving niet. Al vanaf de eerste dag worstelt Faraday Future met onvoldoende financiële draagkracht en mogelijkheden om het project goed van de grond te krijgen. Dit lijkt inmiddels ook de rode draad te zijn in het verhaal van deze EV-fabrikant.
Start-ups maken weinig kans
Veel autofabrikanten die nu ten tonele verschijnen richten zich voornamelijk op elektrische auto’s. Elke start-up heeft weer zijn eigen reden waarom het uniek en goed is, maar vaak blijft het slechts bij ideeën. Tot een werkelijk conceptmodel of zelfs productie komt het vaak nooit. In dat opzicht heeft Faraday Future zich in de afgelopen jaren wel staande weten te houden en lijkt het dus een serieuze partij te zijn.
In de afgelopen jaren zijn er maar weinig bedrijven te noemen die echt tot een succes zijn gegroeid. Het mooie voorbeeld is natuurlijk Tesla, maar we mogen Rivian en Lucid Motors ook niet vergeten. Het zijn allemaal fabrikanten die zich volledig hebben gericht op de productie van elektrische auto’s. Faraday Future wil zich graag voegen in deze succesvolle rij, maar tot op heden lijkt het te eindigen in een fiasco.
Faraday Future in cijfers
De eerste leveringen van de FF91 stonden gepland voor het einde van dit jaar. Dit doel zal in ieder geval niet gehaald worden. Na deze mededeling is het aandeel van de start-up met ruim 94% gekelderd. Dat zijn cijfers waar Faraday Future liever niet naar wil kijken, want het heeft juist geld nodig om dit jaar nog door te komen.
Volgens Faraday Future had het aan het einde van het derde kwartaal van 2022 bijna $ 32 miljoen in contanten, wat een enorme daling was ten opzichte van de $ 121 miljoen die het aan het einde van het voorgaande kwartaal had. Interessant is dat Faraday dit derde kwartaal slechts $ 103,4 miljoen verloor, vergeleken met $ 303,9 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.
Daarnaast heeft een externe bron opgemerkt dat er 369 reserveringen waren geplaatst voor de FF91. Het aantal reserveringen lag echter wel hoger, want rond juni waren er al 30 reserveringen geannuleerd. De reserveringskosten moeten uiteraard door Faraday Future weer teruggestort worden. Met ongeveer 350 reserveringen is het de vraag of een start-up zoals Faraday Future nog wel levensvatbaar is. Met slechts dit kleine aantal reserveringen kun je een bedrijf niet redden of opbouwen.
Is er nog toekomst voor het bedrijf? Gezien de grillige geschiedenis van het bedrijf zal er ongetwijfeld ergens geld gevonden worden. Het is echter de vraag of het een bodemloze put is of juist dat laatste duwtje wat het bedrijf nodig heeft om in de juiste richting te groeien. Hoe denk jij hierover?