De SF90 Spider wordt Ferrari’s eerste plug-in hybride supercar met inklapbare hardtop. Hierdoor biedt deze auto volgens Ferrari-range een ongeëvenaarde open rijbeleving. Dankzij de hybride aandrijving is het zelfs de krachtigste productie-supercar uit Maranello. Helaas was er geen live-onthulling in Maranello of andere gedenkwaardige locatie maar een digitale presentatie. Daarmee doe je de Ferrari SF90 Spider eigenlijk te kort. Maar de coronapandemie laat het helaas niet toe om de Spider-versie van de SF90 Stradale op een betere manier te onthullen.
Eerste Ferrari Spider met plug-in hybride aandrijving
Het is natuurlijk niet de eerste spider die het legendarische het merk in productie heeft genomen. Maar de SF90 is wel de allereerste spider van Ferrari die een plug-in hybride aandrijflijn heeft. De auto zet volgens de Italiaanse sportwagenfabrikant bovendien nieuwe maatstaven op het gebied van prestaties, innovatie en rijsensatie. Uiteraard komen de specificaties nagenoeg overeen met de ‘dichte’ SF90 Stradale. Het afneembare dak voegt daar nog eens een extra dosis rijbeleving aan toe.
Eyecatcher
Uiteraard heeft Ferrari het uiterlijk van de SF90 Spider zo dicht mogelijk bij het design van de ‘normale’ SF 90 Stradale gehouden. Maar in tegenstelling tot de normale versie beschikt de Ferrari SF90 Spider over een inklapbare hardtop die in gesloten vorm garant staat voor een optimale geluidsisolatie en bescherming tegen de elementen. Ook op hoge snelheden is hij absoluut vrij van vervorming zodat hij de inzittenden volop ruimte en beschutting. De elektrisch verstelbare achterruit waarborgt onder alle omstandigheden, ook bij een geopende hardtop, een perfect comfort voor de inzittenden. De bestuurder kan de kap (ook tijdens het rijden) in slechts 14 seconden openen of sluiten. De tonneau kap, naadloos passend in het design van de auto, is trouwens een echte eyecatcher. De V8-krachtbron onder de ‘motorkap’ is nog steeds duidelijk zichtbaar.
Ongeëvenaarde prestaties
De plug-in hybride aandrijflijn biedt de Ferrari SF90 Spider prestaties die door geen enkele andere in serie geproduceerde spider evenaart. De acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 2,5 seconden en van 0-200 km/u accelereren duurt slecht 7,0 seconden. De V8 turbomotor heeft een vermogen van 780 pk. Deze motor wordt aangevuld door maar liefst drie elektromotoren: een op de achteras en twee op de vooras. Het maximumvermogen van de SF90 Spider bedraagt hierdoor een indrukwekkende 1.000 pk. De auto past de energiestromen zelfstandig en afhankelijk van de condities aan. Het enige wat de bestuurder hoeft te doen is de rijstand te kiezen: eDrive, Hybrid, Performance of Qualify.
Verbeterd eSSC voor nog betere stabiliteit
Ferrari heeft het dynamische controlesysteem (eSSC) verder vernieuwd. Doordat dit systeem voortdurend de dynamische prestaties van de auto monitort en de stabiliteit van de SF90 Spider hierop aanpast, rijdt de SF90 Spider stabieler dan ooit. Het koppel van de voorste elektromotoren wordt via ‘Torque Vectoring’ aangestuurd. De auto stuurt eenvoudiger en intuïtiever en kan – hoe eng dat voor sommigen ook klinkt – met meer vertrouwen op de limiet worden gereden. De Ferrari SF90 Spider zet ook nieuwe maatstaven op het gebied van downforce en aerodynamische efficiency. Er is bij 250 km/u een downforce van maximaal 390 kg.