Ook Fiat springt – een beetje laat – op de hybride trein en presenteert de Panda en 500 met elektrische ondersteuning. Dit noemen we ook wel een ‘mild hybrid’ aandrijving. De Italiaans-Amerikaanse Fiat-Chrysler groep is er al lange tijd trots op dat zij de elektrificatie van haar producten heeft gestimuleerd. Maar de elektrische modellen van FCA waren mijlenver verwijderd van een verkoopsucces. De Fiat 500e werd bijvoorbeeld slechts in kleine series geproduceerd.
Emissienormen
Nu de Europese emissienormen strenger worden is de druk blijkbaar hoog genoeg om wel te gaan elektrificeren. Iets wat de voormalige CEO Sergio Marchionne steeds zo fel verhinderde. “We hebben de hele tijd naar de kwestie gekeken en zijn nu tot de conclusie gekomen dat de markt volwassen is”, zegt Luca Napolitano, Europees hoofd van Fiat, die de late beslissing uitlegt. En nu worden er ineens op volle snelheid nieuwe producten ontwikkeld voor alle merken van de FCA Groep. Maserati gaat dit voorjaar met hybrides aan de slag en zal volgend jaar zijn eerste volledig elektrische sportwagen presenteren. Jeep en Fiat lanceren na een lange aankondiging plug-in hybride modellen op basis van Renegade en 500X. Aan het einde van het jaar volgt zelfs een hybride versie van de Jeep Wrangler. Ook schuwt men niet om de eenvoudigste hybridetechniek. Daarbij wordt het accupakket uitsluitend door recuperatie opgeladen.
Betaalbare hybride techniek voor Fiat Panda en Fiat 500
Hoe verschillend de twee voertuigen ook zijn, ze lijken in één belangrijk opzicht erg op elkaar: beide zijn kleine auto’s in een zeer kostengevoelig segment. Hier telt elke euro voor de koper. Dat de prijsklasse van de Fiat 500 precies 500 euro hoger is dan die van de Panda is te danken aan het meer emotionele concept, waarvoor de lifestyle-georiënteerde kopers toch wat meer geld willen uitgeven. Maar de Fiat-managers waren er zich vanaf het begin al van bewust dat een meerprijs van enkele duizenden euro’s voor een hybridesysteem niet haalbaar zou zijn.
Onconventionele oplossing
“Daarom zochten we bewust naar een eenvoudige oplossing die kostenefficiënt is en de hybride technologie bereikbaar voor iedereen maakt”, zo omschrijft Carlo De Marino, hoofd van de ontwikkelingsafdeling, het doel. Fiat besloot daarom een onconventionele weg in te slaan: het hybride systeem werd onderdeel van de basismotor, waarvoor ook een nieuwe motor werd ontwikkeld.
Nieuwe ‘mild hybrid’-aandrijflijn
Waar Fiat voorheen twee- en viercilinder benzinemotoren gebruikte voor beide voertuigen, vormt nu een 1,0-liter driecilinder benzinemotor met 70 pk de basis. Daarmee is hij ongeveer even krachtig als de vorige 1.2-liter viercilinder benzinemotor (69 pk). Het koppel is wel wat lager maar dat is in de praktijk niet merkbaar. Als de bestuurder hard op het gaspedaal duwt, werkt de dynamo van het hybride systeem als een elektromotor en draagt hij ongeveer 15 Newtonmeter bij.
Geen volledig elektrische modus
Je kunt met deze Fiat-modellen niet in een volledig elektrische modus rijden. Dit is onder meer te wijten aan de beslissing om het hybride systeem alleen uit te rusten met een 11 Ah Li-Ionaccu van 12 volt in plaats van één met 24 of zelfs 48 volt. “We moesten ook de kosten in de gaten houden”, legt Napolitano uit. En inderdaad, de Panda Hybrid en 500 Hybrid, met prijzen van rond de 13.500 euro, zijn de goedkoopste hybride voertuigen in heel Europa.