Vandaag heeft de CEO van Fiat, Olivier François, kenbaar gemaakt dat het merk vanaf 2030 enkel nog maar auto’s op de markt brengt met een elektrische aandrijflijn. Vanaf dat jaar zal de verbrandingsmotor bij het Italiaanse merk met pensioen gaan. Met deze uitspraak is Fiat het volgende grote merken die een jaartal plakt aan deze overgang.
Omslagpunt voor Fiat
Volgens François speelt de aankoopprijs van een elektrische auto een belangrijke rol bij de transitie. Volgens hem moeten EV’s in de toekomst niet meer (veel) duurder zijn ten opzichte van een versie met een reguliere verbrandingsmotor. Dit is enkel te behalen wanneer de kosten voor een accupakket dalen.
Dit omslagpunt is voor Fiat van cruciaal belang om het doel te kunnen bereiken. Volgens de topman is dit dan ook het grootste project bij de fabrikant. Tussen 2025 en 2030 zal het aanbod sterk groeien in elektrische auto’s. Het zijn deze vijf jaar die voor de Italianen spannend zullen worden. De wijziging is namelijk radicaal, aldus François.
Weinig perspectief
Veel meer informatie geeft de topman helaas nog niet. Op dit moment kennen wij de Fiat 500e en zijn er enkele bestelbussen beschikbaar met elektrische aandrijving. Wat er nog in het vat zit is onduidelijk. In het verleden heeft Fiat wel enkele concetpmodellen getoond die juist wel dit perspectief boden.
Enig perspectief kunnen wij natuurlijk wel raden. Sinds Fiat zich heeft aangesloten bij Stellantis kan het onder meer gebruik maken van technieken van merken zoals Peugeot en Opel. Dit biedt de Italianen een mooie gelegenheid om zeer efficient een nieuwe elektrische auto op te bouwen. Het modulaire platform van de PSA-groep biedt hier gelukkig genoeg mogelijkheden om een degelijke EV op de markt te brengen.
Centoventi Concept
Begin vorig jaar werden wij aangenaam verrast door de Centoventi Concept. Het was een concept ter ere van het 120-jarig bestaan van het merk. Toen wist Fiat ons ook te melden dat het model in productie gezet zou worden, maar helaas bleef het hierna angstvallig stil.
In het interview van destijds werd het model gezien als de elektrische opvolger van de Panda. Vooralsnog lijkt dit wel het uitgangspunt te zijn bij dit ontwerp, maar in een recent interview met het weekblad Autoweek lijkt de Centoventi nog verre van productieklaar. Dit laatste komt mede doordat Fiat destijds nog geen mogelijkheid had om gebruik te maken van een modulair platform. Nu men zich bij de Stellantis-groep heeft gevoegd kunnen de kaarten mogelijkerwijs anders gespeeld worden. Dit biedt dan wel weer perspectief voor dit project.