Fiat blaast nieuw leven in een oude bekende: de Panda. Maar ditmaal niet met een pruttend verbrandingsmotortje, maar met een fluisterstille elektromotor. De nieuwe Fiat Grande Panda Electric is vanaf nu te bestellen. Het belooft een betaalbare en praktische elektrische stadsauto te worden, met een knipoog naar het iconische model uit de jaren 80.
De Grande Panda Electric komt in twee uitvoeringen op de markt: de (RED) en de La Prima. De (RED) is de vriendelijke instapper met een vanafprijs van €25.990. Voor de meer luxe La Prima betaal je €28.990. Particuliere kopers kunnen in 2024 nog profiteren van een aantrekkelijke SEPP-subsidie van €2.950. Daarmee rijd je al in een Grande Panda Electric (RED) vanaf €23.040, terwijl de La Prima voor €26.040 voor de deur staat.
Snel en efficiënt de stad door
Onder de retro-achtige carrosserie gaat moderne technologie schuil. De Grande Panda Electric heeft een 44 kWh accu die hem een actieradius tot 320 km (WLTP) bezorgt. Meer dan genoeg om vlot door de stad te zoeven en ook een uitstapje buiten de bebouwde kom te maken. Met zijn 83 kW (113 pk) sterke elektromotor sprint de Grande Panda Electric in slechts 4,2 seconden van 0 naar 50 km/u. Mocht je onverhoopt op de Duitse Autobahn belanden, dan haalt hij een topsnelheid van 132 km/u.
Fiat geeft je de keuze uit twee laadopties: een geïntegreerde laadkabel met een laadvermogen tot 7,4 kW of een 3-fasen 11 kW AC-boordlader. En voor wie snel weer onderweg wil zijn, is er uiteraard ook de mogelijkheid tot snelladen (DC) met een vermogen tot 100 kW. Hiermee laad je de accu in slechts 33 minuten van 20 tot 80% op. Handig voor een snelle koffie- en laadpauze tijdens een langere rit.
Fiat Grande Panda Electric is van alle gemakken voorzien
Zowel de (RED) als de La Prima zijn aardig compleet uitgerust. Standaard aanwezig zijn onder andere airconditioning, een modern multimediasysteem met een 10,25 inch touchscreen, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, een 10 inch digitaal instrumentenpaneel, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, LED-verlichting rondom, cruise control en diverse rijhulpsystemen zoals Autonomous Emergency Braking en Lane Keeping Assist. Fiat maakt het je ook gemakkelijk met Uconnect Services, waarmee je onder andere noodhulp en pechhulp kunt inschakelen.
De La Prima voegt daar nog een schepje bovenop met 17 inch lichtmetalen velgen, een geïntegreerd navigatiesysteem, een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, parkeersensoren aan de voorzijde, automatische airconditioning, een draadloze smartphonelader en een regensensor.
Retro blikvanger met moderne trekjes
De Fiat Grande Panda Electric is niet alleen technisch interessant, maar ook een echte blikvanger. Met zijn hoekige design en speelse details knipoogt hij naar de originele Panda, die in de jaren 80 menig hart veroverde. De Grande Panda Electric is echter een stuk groter dan zijn voorganger. Met een lengte van 3,99 meter biedt hij voldoende ruimte aan vijf personen. Het interieur is modern en functioneel, met slimme opbergmogelijkheden en een aangename sfeer.
Is de Fiat Grande Panda Electric een waardige concurrent?
De Fiat Grande Panda Electric stort zich in het competitieve segment van elektrische stadsauto’s. Hij neemt het op tegen modellen als de Renault 5 E-Tech Electric, Citroën ë-C3, Hyundai Inster en de Dongfeng Box. Met zijn aantrekkelijke prijs, ruime interieur, redelijk vlotte prestaties én een grote schare trouwe fans heeft de Grande Panda Electric goede papieren om een succes te worden. Of hij de strijd kan winnen, zal de toekomst uitwijzen.