Fiat heeft de orderboeken voor de E-Ducato geopend. De elektrische versie van de Fiat Ducato is ook het eerste elektrische voertuig van Fiat Professional. De prijzen, die beginnen bij ruim 60 mille, zijn al bekend en wat de leveringen betreft: de eerste leveringen zijn gepland voor het einde van deze maand.
De E-Ducato zal niet de enige elektrische bestelauto van Fiat blijven. Het Italiaanse bedrijf is nu onderdeel van Stellantis. Daardoor kan het ook over de technologie van Peugeot en Citroën beschikken. De divisie bedrijfsvoertuigen van Fiat wil dan ook een groot offensief op het vlak van elektrische bestelwagens lanceren. De nieuwe E-Ducato is dus slechts de eerste in een lange lijst van geplande elektrische bedrijfsvoertuigen.
Configuraties
Klanten kunnen kiezen uit meerdere configuratiemogelijkheden. Er zijn versies van 3,5 ton en versies van 4,25 ton die een nuttig laadvermogen van 1,9 ton bieden. De E-Ducato heeft volgens Fiat Professional het grootste laadvolume in zijn klasse, van 10 tot 17 m3 met een laadvermogen tot respectievelijk 1.910 kilogram.
Actieradius
De Fiat E-Ducato wordt aangeboden met twee accupakketten. De basisaccu is een 47 kWh accu, tegen meerprijs is er ook een versie met een 79 kWh accupakket. In beide gevallen beschikt de elektrische Ducato over een 90 kW (122 pk) elektromotor die een koppel van 280 Nm levert.
Hij heeft een maximale actieradius van 370 kilometer volgens de WLTP-stadscyclus (WLTP City Cycle). Dat is uiteraard met het grootste accupakket. Wie de Fiat E-Ducato met de kleinere accu kiest, heeft een actieradius van 235 km. Als je met de elektrische Ducato veel op de snelweg gaat rijden, waar de luchtweerstand een grote rol speelt, zal de actieradius een stuk kleiner zijn. Maar wie de Fiat E-Ducato voor distributie in de stedelijke gebieden gebruikt, zal moeiteloos de hele dag op één acculading kunnen rijden. Want juist in de stedelijke omgevingen kan men de mogelijkheden van elektrische aandrijvingen optimaal benutten.
Laden
Er zijn drie verschillende on-board laders verkrijgbaar. De versie met een 47 kWh accu krijgt een 6,7 kW-lader, met de 79 kWh accu beschik je over een 11 kW-lader. In een later stadium komt er ook een 22 kW lader. Daarnaast kun je hem ook op de DC-snellader aansluiten. Helaas geeft Fiat daarvan niet de laadsnelheid op.
TCO
Fiat besteedde ook speciale aandacht aan de Total Cost of Ownership (TCO). Die zijn vaak van doorslaggevend belang voor transportbedrijven en wagenparkbeheerders. Dankzij de lagere bedrijfskosten is de E-Ducato in aanschaf duurder maar is de TCO gelijk aan die van een Fiat Ducato met verbrandingsmotor. Over 150.000 kilometer biedt de E-Ducato een reële besparing op de energie/brandstofkosten van ongeveer 15.000 euro ten opzichte van een vergelijkbare dieselversie. De onderhoudskosten zijn meer dan 40% lager zijn dan een bedrijfsvoertuig van vergelijkbare grootte met dieselmotor.