We moeten onze vingers nog even kruisen, maar als alles meezit zal het Finse Tritium Automotive dit jaar hun eerste supercar presenteren. In juni wordt dan het jaarlijks terugkerende evenement Top Marques georganiseerd. De Finse autofabrikant wil dan graag hun Tritium aan het wereldwijde publiek voorstellen op dit evenement. Als het coronavirus tegen die tijd onder bedwang is mogen wij een nieuw merk en model verwelkomen.
Grootspraak ?
Een nieuw bedrijf claimt natuurlijk altijd uniek te zijn in bepaalde zaken. Bij de nieuwe Tritium lijkt dit niet anders te zijn. Toch claimt de tamelijk nieuwe autofabrikant enkele zaken die je misschien nu nog als grootspraak kunt markeren. Zo spreekt men van de ‘meest aanpasbare supercar ter wereld’. Andere woorden die de fabrikant gebruikt zijn ‘Er is nog nooit een auto als deze geweest, en die zal er ook nooit meer zijn’.
Aanpasbare Tritium
Wanneer wij denken aan de meest aanpasbare supercar ter wereld kunnen er slecht enkele scenario’s bedacht worden. Wanneer je op het eerste oog naar de Tritium kijkt is het ontwerp weinig inspirerend. Om eerlijk te zijn lijkt het eerder op het betere kopieerwerk van de Lamborghini Gallardo. Mogelijk kan het ontwerp door de klant aangepast worden, waardoor de getoonde Tritium slechts een impressie is van de mogelijkheden.
‘Jij bedenkt de auto, jij past hem aan, jij droomt de auto. Wij ontwerpen hem, wij bouwen hem.’ Dit zijn de woorden van Tritium zelf. Het is dus goed mogelijk dat enkel het framewerk en het onderstel als basis dienen. Het interieur en de buitenzijde kunnen door de klant zelf samengesteld worden waarna de fabrikant de auto tot leven zal wekken.
Techniek
Volgens Tritium zit hun elektrische supercar boordevol techniek. De fabrikant geeft zelfs aan dat er techniek uit de Formule 1 is toegepast bij de ontwikkeling van deze supercar. Om al deze techniek verder te verfraaien kun je de auto zo luxe aankleden als dat je zelf wenst.
De term supercar is enkel voorbehouden aan die auto’s die een bepaalde status of allure kennen. De Tritium mag deze titel gelukkig wel dragen. De zelf ontwikkelde elektrische aandrijflijn heeft een vermogen van 680 pk. Met het accupakket kan uiteindelijk 300 kilometer gereden worden. Exacte details over het accupakket en de motoren houdt Tritium nog even geheim.
Exclusief zal de Tritium zeker zijn. De fabrikant is van plan om slechts 11 exemplaren te bouwen en natuurlijk volledig naar de wens van de klant. De vanafprijs van deze auto begint bij 1,1 miljoen euro. Bij deze bedragen is het eigenlijk niet meer relevant of dit voor of na belastingen is.