Fisker, de elektrische auto-onderneming van Henrik Fisker, kondigde in 2016 al aan dat de voertuigen van het merk op een andere manier met het gebruik van batterijen zou omgaan. Inmiddels lijkt het bedrijf de sleutel te hebben gevonden. De batterijen moeten 800 kilometer kunnen volhouden en binnen een minuut volgeladen kunnen worden.
Patenten aangevraagd
Fisker zegt de patenten op de techniek al te hebben anagevraagd. Veel is er nog niet over bekend, maar opvallend is dat de techniek wel gebaseerd is op de zogenaamde solid state batterijen. Deze varianten zijn in potentie een stuk veiliger dan ion-batterijen. Bovendien hebben ze een hogere dichtheid. Dit verklaart waarom Fisker gelooft dat op één batterij 800 kilometer gereden kan worden. Wel zijn er een aantal gevaren aan dit type batterij.
De gevaren
De gevaren die solid state batterijen met zich meebrengen zijn bijvoorbeeld te vinden op het gebied van warmte. Dit type batterijen kan minder aan dan bijvoorbeeld de meer traditionele ion-batterijen. Een lange rit zou dan dus ook gevaren met zich mee kunnen brengen. Ook is het tot op heden lastig gebleken om deze batterijen op grote schaal te produceren. Juist dat laatste punt is nu opgelost, zo laat CEO Henrik Fisker zelf weten in een persverklaring. De techniek die hiervoor bedacht is, komt van de hand van batterij-expert Dr. Fabio Albano, een grote naam op dit gebied.
Vraagtekens
Omdat er nog niet veel bekend is over de techniek worden er door veel experts vraagtekens bij de claim van Fisker gezet. Het bedrijf, dat eerder al eens lange tijd stil lag, heeft een tijdlijn toto 2023 opgesteld waardoor er van alles kan veranderen. Bovendien zijn veel batterijclaims van andere bedrijven uiteindelijk op niets uitgelopen. In ieder geval is duidelijk dat de nieuwe batterij niet in de nieuwe Emotion, die in januari 2018 gelanceerd moet worden, zal verschijnen. Dat voertuig zal nog voorzien zijn van meer traditionele batterijen.