Dat Fisker binnenkort de Ocean SUV op de markt brengt, zal bij menigeen bekend zijn. Ook wisten we al dat er nog een tweede model komt. Dat is de Pear, die Fisker samen met het Taiwanese Foxconn ontwikkelt. Er was sprake van nog meer modellen waarvan nog niets bekend was. Oprichter Henrik Fisker vertelt daar nu meer over.
Fisker vertelde in een interview aan het Engelse automagazine Auto Express dat er nog twee andere voertuigen in de planning staan. Deze komen in een hoger segment dan de Ocean en Pear, die vanaf 30.000 dollar verkrijgbaar zullen zijn. Bijzonder is dat men de twee nieuwe modellen in het Verenigd Koninkrijk zal ontwikkelen. Dat worden overigens ook allesbehalve volumemodellen. Een van beide modellen zal volgens Fisker zelfs meer dan 100.000 dollar gaan kosten.
Er is overigens ook sprake geweest van een vijfde model. Fisker toonde in de zomer van 2020 ook schetsen van een van de Ocean afgeleide cross-over. En men had het ook een keer over een lifestyle pick-up, waarbij we moeten denken aan een voertuig als de Rivian R1T. Maar we kennen Henrik Fisker langer dan vandaag, soms zegt hij wel eens dingen die hij misschien beter voor zich kan houden.
In totaal vier modellen
Maar de informatie uit het interview met AutoExpress klinkt behoorlijk concreet. Fisker vertelde het Britse tijdschrift dat men op volle toeren werkt om tegen 2025 vier verschillende voertuiglijnen te leveren: “Het plan is om tegen 2025 vier verschillende voertuiglijnen op de markt te brengen. Het doel is om met radicale ideeën te komen op de wereldwijde automarkt.”
En over de twee duurdere modellen: “Ze zijn heel verschillend – ze zullen in een segment zitten waarvan ik zou zeggen dat de ene misschien een beetje bestaat, maar het zal een variatie daarop zijn en de andere bestaat helemaal niet. We hebben te maken met een zeer extreem voertuig, dus de ene zal meer dan 100.000 dollar kosten en de andere minder dan dat. Beide zullen serieuze productieauto’s zijn en geen met de hand gebouwde kleine series – ze zullen nog steeds serieuze productieauto’s zijn, maar natuurlijk niet zo’n groot volume als de Ocean en de Pear”.
De Ocean uit Oostenrijk, de Pear uit de VS
Voor de productie van de Ocean heeft Fisker heeft een gesloten met MagnaSteyr. Dit bedrijf zal de Ocean in het Oostenrijkse Graz gaan produceren. Uit die fabriek komen momenteel ook al de Mercedes-Benz G-Klasse, BMW 5-Serie, BMW Z4, Toyota Supra en Jaguar E-PACE en I-PACE. Foxconn is een Taiwanese technologiegigant die voorheen vooral smartphones en dergelijke produceerde. Nu het bedrijf zich ook als elektrische autofabrikant wil manifesteren, kocht het vorige maand een autofabriek in de Verenigde Staten. De fabriek waar Foxconn de Pear zal produceren betreft de voormalige fabriek van het in moeilijkheden verkerende Lordstown Motors.