De Ocean, die Henrik Fisker begin 2019 presenteerde, zou allang in productie moeten zijn. Fisker beloofde zijn klanten een betaalbare elektrische auto met bovengemiddelde prestaties. Voor zo’n 32.000 euro zouden kopers van de Fisker Ocean een elektrische SUV in het C-segment moeten krijgen met een vlotte acceleratie, een grote actieradius en de nieuwste autonome assistentiesystemen.
Eind volgend jaar
Zoals bij zoveel startups en nieuwe producten loopt de planning helaas behoorlijk uit. Zoals het er nu naar uitziet zullen de eerste eenheden van de Fisker Ocean eind volgend jaar van de band rollen. Als het goed is op 17 november 2022. Maar ondertussen zal Fisker heel wat klanten hebben verloren, die bijvoorbeeld een VW ID.4 of Skoda Enyaq iV hebben besteld.
Kritiek
Fisker heeft zijn sporen verdiend als autodesigner. Hij werkte onder anderen voor Aston Martin en is ook verantwoordelijk voor het ontwerp van bijvoorbeeld de BMW Z8. Maar als ondernemer moet hij toch de nodige kritiek verwerken. Al eerder richtte Fisker zich op alternatieve aandrijvingen, met de hybride auto Karma bijvoorbeeld. Een veelbelovende auto maar ook duur, krap en slecht afgewerkt. Het model flopte jammerlijk. Fisker begon na dat fiasco een nieuw bedrijf en richtte zich volledig op elektrische auto’s. De Fisker Ocean moet dé grote klapper worden.
Financiën
Zoals gezegd is er dus wel de nodige kritiek. Niet alleen omdat hij, terwijl zijn bedrijf ongeveer volledig is gefinancierd, een villa van ruim 20 miljoen dollar kocht. Zijn soms onhandige manier van communiceren – onder anderen via Twitter – zorgt voor de nodige onrust onder de aandeelhouders. Zij verwijten hem dat hij niet genoeg van financiële kwesties afweet en daardoor fondsen op een ongunstig moment heeft verworven. Niettemin prijst de investeringsbank Morgan Stanley de startup. Men zegt dat Fisker een van de weinige startups is die zijn deadlines niet voortdurend overschrijdt.
De beleggers worden ondertussen steeds nerveuzer en wachten op positief nieuws van het hoofdkantoor van Fisker. Gelukkig was er een lichtpuntje, dankzij president Biden. Zijn regering stelde zich onlangs ten doel om het aandeel van elektrische voertuigen bij de nieuwe auto’s in 2030 te verhogen tot 50 procent.
Henrik Fisker zei vorige week dat zijn bedrijf een grote voorsprong op veel andere fabrikanten heeft. Hij zegt dat het hen vier jaar kost om een elektrische auto te ontwikkelen terwijl Fisker “vóór 2025” vier modellen op de markt zou hebben. Naast de Ocean is Fisker samen met Foxxcon bezig met ‘Project PEAR”. Van de andere modellen is nog nagenoeg niets bekend.