Fisker, de EV-fabrikant die geleid wordt door Henrik Fisker, werkt aan een autonoom opererende shuttlebus. De fabrikant wil met dit voertuig vervoersoplossingen op afgesloten terreinen gaan bieden. Het is één van de vele plannen van het bedrijf, maar lijkt wel het meest serieuze op dit moment. De auto moet Orbit gaan heten.
Concept
Dat Fisker aan de Orbit werkt is niet geheel nieuw. Eind 2017 werd al eens een concept van dit model gepresenteerd. Destijds was echter nog niet duidelijk wat de fabrikant er precies mee wilde gaan doen. Destijds werd de nadruk vooral op het ontwerp gelegd. Het bedrijf wilde aantonen dat openbaar vervoer ook aantrekkelijk ontworpen kon worden, bijvoorbeeld met het autonome concept van hen zelf zoals het eruit zag.
Mobility
Fisker is voornemens om zich om te vormen als bedrijf. Waar het eerst een ontwerper van elektrische auto’s was, daar zal het nu vooral een mobiliteitsbedrijf willen zijn. Oplossingen op het gebied van mobility bedenken staat voorop. Waarbij altijd moet worden uitgegaan van elektrisch rijden en bij voorkeur ook autonoom. De Orbit heeft bijvoorbeeld zelfs geen plek gereserveerd voor een eventuele bestuurder. Dit zal in de toekomst meer en meer gaan gebeuren bij de voertuigen die door de fabrikant op de markt gebracht zullen gaan worden. Dit liet de CEO zelf recentelijk in interviews al weten.
Koppelen
De Fisker Orbit moet in de eerste plaats als een kleine shuttlebus worden gepresenteerd. Het moet vervoer bieden aan kleine groepen. Wanneer echter vervoer voor een grotere groep nodig is, dan moet het mogelijk zijn om de Orbit te vergroten. Hoewel dit niet letterlijk moet worden opgevat. Het bedrijf wil het mogelijk maken om meerdere busjes aan elkaar te koppelen waarbij het voorste busje de koers gaat bepalen. Op die manier kan groter groepsvervoer mogelijk gemaakt worden met de bus. Dit zal echter pas in de toekomst gaan gebeuren.