Ford Motors heeft een driejarige overeenkomst met het Chinese Alibaba gesloten. In de overeenkomst is opgenomen dat de twee bedrijven op verschillende fronten innovatie willen gaan doorvoeren in de automarkt. Het gaat in de eerste plaats om een aantal pilots in China, het thuisland van Alibaba. In de toekomst kunnen de plannen mogelijk ook elders worden opgezet.
Verkoop en bezit
Het eerste onderdeel waar de samenwerking betrekking op zal hebben, is verkoop en bezit van auto’s. Ford wil met de Chinese retailgigant nieuwe mogelijkheden op het gebied van bijvoorbeeld testritten en en leaseopties gaan uitproberen. Daarmee wil het proberen de manier waarop tegen autobezit wordt aangekeken voorgoed veranderen. Anderzijds wil Alibaba ook gebruik gaan maken van de expertise van Ford op een aantal gebieden.
Technologie
Ford zal vooral kennis over mobiele technologie gaan uitwisselen met de nieuwe Chinese partner. Ook de manier waarop de Amerikaanse autofabrikant met distributie omgaat is voor Alibaba interessant. Het is immers zo dat Ford altijd al bekendstond om zijn effciënte manier van werken. Dit is een belangrijke schakel in de indsutriële revolutie en automatisering geweest. Door dit te koppelen aan de kennis die de Chinese webwinkel heeft op retailgebied en op bijvoorbeeld werken in de cloud en connectivity kunnen beide bedrijven elkaar ondersteunen in het werken aan de auto van de toekomst. Zeker wanneer ook buiten China gewerkt gaat worden.
Niet nieuw
De manier van werken is niet nieuw. Ford sloot ook met het Indiase Mahindra een verbond. Daar ging het vooral om expertise over carsharing. Uiteindelijk is het goed mogelijk dat het bedrijf de spil wil zijn in een groot netwerk van diensten waarmee het wereldwijd leiderschap over autonome vervoersdiensten verkrijgt. Hierin is de concurrentie aan het toenemen. Die komt zowel van traditionele autofabrikanten als van nieuwkomers als autodeelplatform Uber. Ford heeft echter meer dan honderd jaar ervaring in de autoindustie. Die kan nu goed van pas komen.