Ford gaat met Mahindra samenwerken op het gebied van de ontwikkeling van elektrische voertuigen. De Indiase onderneming is al langer geïnteresseerd in de kennis op het gebied van autodeeldiensten van Ford. De Amerikaanse onderneming wil op zijn beurt kennis op doen met betrekking tot de ontwikkeling van allerlei soorten elektrische auto’s.
Samenwerking als sleutel
Het aangaan van partnerschappen is de laatste tijd steeds gebruikelijker aan het worden in de autoindustrie. Juist in de grote groeimarkten als India en China zoeken de traditionele autofabrikanten partners. Dit is ook het geval waar het gaat om de deal tussen Ford en Mahindra. Voor de plaatstelijke fabrikanten is de financiële injectie vaak een belangrijk punt. Mahindra kan meeprofiteren van het budget van 7,5 miljard dollar van Ford.
Veel spelers
India zal na China en de Verenigde Staten de derde automarkt op de wereld gaan worden. Partnerschappen zoals dat tussen Suzuki en Maruti zijn daardoor zeer gebruikelijk in het land. Andere automakers, zoals Volkswagen en General Motors hebben juist een stap terug gedaan omdat zij de juiste plaatselijke partner niet konden vinden. Ford ziet daarom grote kansen voor zichzelf. Vooral SUV’s en kleine stadsauto’s kunnen op veel afzet gaan rekenen in het land. Bovendien zijn er grote voordelen vanuit de overheid te verkrijgen voor autofabrikanten die zich op elektrisch rijden willen richten. Dit is bijvoorbeeld op het gebied van belastingvoordeel te vinden.
Autodelen
Waar de Indiase onderneming vooral in geïnteresseerd lijkt, zijn de inspanningen die Ford heeft gedaan op het gebied van autodeelservices. In india zijn flink wat stappen te maken op dit gebied. Vooral ook omdat buitenlandse platforms er nog niet op grote schaal voet aan de grond hebben gekregen. Wetende dat Ford veel onderzoek en ontwikkeling heeft gedaan kan de Indiase fabrikant een vliegende start maken. Ook op dit gebied zijn er veel stimuleringsmaatregelen van de overheid.