Een zeer succesvol hoofdstuk in de geschiedenis van Ford Europa kwam tot een einde op 7 juli toen de laatste Fiesta van de lopende band rolde in Keulen, Duitsland. Maar er is nog hoop voor fans van kleine Ford in Europa. Terwijl de door een verbrandingsmotor aangedreven Fiesta voorgoed verdwenen is, zegt Ford dat elektrificatie een kans zou kunnen bieden om de Fiesta in de toekomst terug te brengen.
Fiesta op MEB Entry-platform
Martin Sander, CEO van de personenauto’s van Ford Europe, zei in een interview met Automotive News Europe dat de autofabrikant niet uitsluit dat er een elektrische vervanger voor de Fiesta wordt gebouwd.
Als dat zou gebeuren, zou de Fiesta EV waarschijnlijk een versie zijn van de aankomende betaalbare kleine elektrische auto van Volkswagen, zei Sander. Toen hem werd gevraagd of Ford een versie van VW’s MEB Entry-platform voor kleine EV’s zou nemen, zei hij dat de autofabrikant “een zeer constructieve en positieve samenwerking met Volkswagen heeft en we onderzoeken mogelijk mogelijkheden om dat naar een hoger niveau te tillen.”
“Er is nog niets besloten, maar dat wil ik niet uitsluiten”, constateerde Sander.
De fabriek in Keulen heeft een opknapbeurt van $ 2 miljard ondergaan om EV’s te bouwen op basis van het MEB-platform van de VW Group, dus theoretisch zou het de productie van een kleine EV kunnen accommoderen die is afgeleid van Volkswagen’s aanstaande elektrische auto van minder dan 25.000 euro, waarvan het ID.2 All-concept een voorproefje geeft.
Eerst de SUV’s
Ford heeft al een deal met Volkswagen Group om twee elektrische voertuigen te bouwen op basis van het MEB-platform van de Duitse autofabrikant. Een daarvan is de elektrische compacte SUV Ford Explorer, die in dezelfde fabriek in Keulen zal worden gebouwd als de uitgaande Fiesta.
De SUV zal begin volgend jaar bij de Europese dealers arriveren met een prijskaartje van ongeveer 45.000 euro. Vanaf volgend jaar zal het EV-centrum van Ford in Keulen ook beginnen met de productie van een tweede op MEB gebaseerd model dat wordt beschreven als een “sportcross-over” – hoogstwaarschijnlijk de coupéversie van de elektrische Explorer.
Fiesta was niet meer rendabel
Ford verliet de markt voor kleine auto’s in Europa nadat de kosten om te voldoen aan steeds strengere emissienormen te hoog werden om economisch zinvol te zijn. “Kleinere voertuigen hebben een kleinere marge. We hebben niet de schaal van de Volkswagen Groep of Stellantis in Europa. Kleine voertuigen zoals de Fiesta zijn niet het hart van Ford Motor Company,” zei Sander.
Elektrificatie zou daar natuurlijk verandering in kunnen brengen, dus het valt nog te bezien of Ford, dat beloofd heeft om in 2030 volledig elektrisch te gaan in Europa, een deal zal sluiten met Volkswagen over het gebruik van zijn MEB Entry-platform voor kleine EV’s.