Het zit de ontwerpers van Ford niet mee. Dit jaar werd de nieuwe Ford Focus RS dan eindelijk verwacht. De liefhebber van deze sportieve variant zullen echter nog langer moeten wachten. Volgens onze collega’s van Autocar zal de vernieuwde Focus RS pas in 2022 of zelfs in 2023 op de markt komen. De reden hiervan is simpel. In de huidige configuratie voldoet de sportieveling niet aan de normen voor de CO2-uitstoot. De fabrikant moet dus terug naar de tekentafel.
Nieuwe EU-regelgeving
Op dit moment ligt de toekomst van de nieuwe RS volledig in de handen van de ontwerpers bij Ford. Zij moeten nu met een passende oplossing komen om de stoere hatchback toch binnen de regelgeving te krijgen die de EU heeft opgedragen bij alle autofabrikanten. De complete vloot mag een maximaal gemiddelde scoren van 95 gram CO2 per km.
De nieuwe RS zorgde er juist voor dat het gemiddelde te hoog kwam te liggen. Dankzij de EU-regelgeving moet het juist bij deze Focus RS nu drastisch anders, zonder dat er ingeleverd zal worden op prestaties. Dit laatste is immers wel het handelskenmerk van de hete hatchback. Dit betekent dat Ford nu de complete aandrijving onder de loep zal nemen.
Vertraging
Vanwege het bovenstaande is het logisch te noemen dat de nieuwe Focus RS dit jaar niet meer zijn intrede zal maken. Het was overigens nog niet duidelijk of het model werkelijk dit jaar gelanceerd zou worden. Vooralsnog moesten wij ons vasthouden aan eerdere geruchten. Nu wij echter weten dat de complete aandrijflijn opnieuw onder de loep genomen zal worden lijkt een aanstaande lancering van de kaart te zijn geveegd. Voor wat het nu lijkt zal de auto pas in 2022 of zelfs 2023 zijn intrede maken. De liefhebber van deze zeer sportieve Focus RS zal nog flink wat geduld op moeten brengen.
Volledig hybride
Ongeveer anderhalf jaar geleden werd er een start gemaakt met de ontwikkeling van de nieuwe RS. Ford was er toen van overtuigd dat de mild-hybrid afdoende was om de CO2-uitstoot te verminderen op deze auto. Het mag inmiddels duidelijk zijn dat deze nieuwe variant niet het beoogde resultaat heeft bereikt. De fabrikant onderzoekt daarom nu of de Focus RS als volledig hybride op de markt gezet kan worden. Hiervoor zijn er echter wel ingrijpende wijzigingen noodzakelijk.
Om alsnog de sportieve prestaties en de lage uitstoot te kunnen behalen lijkt Ford nu zijn zinnen te hebben gezet op een 2.5 liter benzinemotor met volledig hybride aandrijflijn. Het gaat hierbij om dezelfde configuratie die wij al kennen uit de bestaande Kuga PHEV. Van deze auto weten wij dat het motorblok 225 pk op de banden overbrengt.
Charme van de Focus RS vervlogen?
Je kunt je afvragen of de charme van de Focus RS vervlogen is wanneer met over moet stappen op de plug-in hybride aandrijflijn. Het is juist deze auto die synoniem staat voor vermogen en een goede wegligging. De laatste RS was ook nog eens een vierwielaangedreven monster met ruim 345 pk. Het doel vanuit Ford is om dit te evenaren.
Aan het aantal wielen kan er weinig veranderen, dus dit blijft gewoon een vierwielaangedreven RS. Onderhuids zal nog wel het nodige aangepast kunnen worden. Wij kunnen ons dan goed voorstellen dat de vernieuwde Focus RS aangedreven zal worden door de 2.5 liter benzinemotor uit de Kuga, echter dan met een turbo. Grofweg kun je dan ongeveer 300 pk uit het motorblok persen. Tel dan nog eens globaal 100 pk vanuit de elektromotoren er bij op en je hebt een systeemvermogen wat bijna op 400 pk uit zal komen.
Op zich zijn deze laatste cijfers wel het wachten waard, maar het is nu maar de vraag of de knappe koppen bij Ford een goede oplossing en de perfecte balans weten te vinden voor de nieuwe Focus RS. Wij kunnen in dit geval enkel maar hopen dat het straatmonster nog een vervolg zal krijgen.