Ford heeft op dit moment veel liever heeft dat de aandacht uitgaat naar de lancering van de elektrische Mustang Mach-E. Maar helaas ontkomen we niet aan het problemen die de Amerikaanse fabrikant met de Kuga Plug-in Hybrid ondervindt.
Een tijdje geleden werd al bekend dat er wat problemen zijn met de accu of de on-board lader van deze auto. Afgelopen zomer lastte Ford al een productiestop in voor de Kuga en raadde ook af om de accu van deze populaire middenklasse SUV op te laden. Met het model dat eind 2019 in Duitsland is zou men vanwege een oververhitting van de accu het risico lopen dat er brand in het accupakket ontstaat.
Terugroepactie
Vanwege de problemen met de accupakketten is Ford in de zomer ook begonnen met het terugroepen van duizenden reeds geleverde voertuigen. De getroffen klanten werd gevraagd om voor de reparatie niet in de elektrische modus te rijden. Ook werd geadviseerd om de accu niet via een externe laadkabel op te laden. De Kuga Plug-in Hybrid kan echter nog steeds zonder problemen in de verbrandingsmodus worden gebruikt. Eind oktober herhaalde Ford het verzoek aan haar klanten om de accu niet op te laden.
CO2-doelstellingen
Dat is niet alleen heel vervelend voor de gebruikers. Ford heeft op die manier namelijk ook moeite om de CO2-doelstellingen te halen. Met de geëlektrificeerde versie van de Kuga wilde het Amerikaanse bedrijf voldoen aan de strengere CO2-doelstellingen in de EU. Maar nu het model een ernstige tekortkoming niet geproduceerd kan worden, kan Ford dit jaar niet aan de EU-emissiewetgeving te voldoen.
CO2-pools
Het bedrijf wil de nu bedreigde boetes vermijden met behulp van een concurrent. De EU staat autofabrikanten namelijk toe de uitstoot van hun voertuigen te bundelen in “CO2-pools”. Ford doet dit naar verluidt samen met de Zweedse premiumautofabrikant Volvo. De Zweedse fabrikant koos in een vroeg stadium voor relatief emissiearme elektrische auto’s en overtreft daarmee zijn EU-doelstellingen. De mogelijke EU-boetes en de uitgaven voor de CO2-pool kunnen Ford in het derde en vierde kwartaal van dit jaar in totaal 500 tot 600 miljoen dollar kosten, aldus Group CFO John Lawler.
Brief aan eigenaren
Maar er is goed nieuws voor de eigenaren. Ford meldt dat het bedrijf de accu’s van de Kuga Plug-in Hybrid gaat vervangen. Dit kondigde Ford volgens het Duitse magazine Automobilwoche aan in een brief aan de klanten. Volgens Automobilwoche functioneert de tot nu toe geïnstalleerde accu niet feilloos onder alle omstandigheden vanwege “een geval van vervuiling in het productieproces van onze leverancier”. Het is niet bekend wie de batterijen voor de Kuga Plug-in Hybrid levert. Volgens Automobilwoche zou dat wel eens het Zuid-Koreaanse bedrijf Samsung SDI kunnen zijn.