De start-up Rivian heeft nogal wat grote investeerders en die maken op hun beurt graag gebruik van de mogelijkheden van Rivian. Investeerder Amazon heeft bijvoorbeeld 100.000 elektrische bestelwagens bij Rivian besteld. Ook Ford investeert in Rivian en zal gebruik gaan maken van Rivian’s “skateboard”-chassis.
Helaas nog weinig details
Dit chassis gebruikt Rivian om zowel de eigen R1S SUV en de R1T pick-up alsmede de bestelwagens voor Amazon te bouwen. Ford zal het platform gebruiken als basis voor een elektrische SUV van Ford’s premiummerk Lincoln, meldt Reuters. Het nieuws is nog niet bevestigd door Ford of Rivian maar lijkt niettemin heel waarschijnlijk. Er blijkt volgens Reuters al sprake te zijn van een interne codenaam (“U787”), verdere details zijn er nog niet. Reuters vermeldt overigens niet dat die U787 volledig elektrisch zou zijn. Dit lijkt ons, aangezien het anders niet logisch zou zijn om het EV-platform van Rivian te gebruiken, toch heel erg logisch.
Nog geen volledig elektrische Lincoln
Een volledig elektrische SUV zou een welkome aanvulling zijn in het programma van Lincoln. Het Amerikaanse premiummerk heeft op dit moment namelijk geen volledig elektrische voertuigen in het programma, maar heeft wel enkele plug-in hybriden. De elektrische Lincoln SUV moet concurreren met onder anderen General Motors die voor 2023 twee elektrische SUV’s heeft gepland. Volgens Reuters worden die onder de merknamen Cadillac en Hummer uitgebracht.
Skateboard-chassis
Bij een zogenaamd skateboardchassis vormt het accupakket de basis voor het platform. Dit wordt op de bodem van het chassis geplaatst. Ook bevat zo’n skateboardchassis de motoren, overbrenging, wielophanging en stuurinrichting. Het zorgt niet alleen voor een laag zwaartepunt. Doordat de bodem boven het accupakket geheel vlak is, biedt het de ontwerper ook ontzettend veel vrijheid in zijn ontwerp.
Mogelijk over twee of drie jaar op de markt
De elektrische SUV van Lincoln zou in 2021 of 2022 op de markt komen. Ron die tijd wil Ford ook een compacte elektrische cross-over van Lincoln uitbrengen, een jaar later gevolgd door een grotere. Die laatste zou wel eens een grotere versie van de Ford Mach E kunnen worden. De elektrische SUV van Lincoln moet compacter worden dan de “full-size” SUV die Rivian zelf gaat bouwen. Als je die Rivian SUV op bovenstaande foto bekijkt, is zo te zien niet veel meer nodig dan een ander logo en wat chroom om er een Lincoln SUV van te maken.
Elektrische Ford F150
Ford heeft met de F150 pick-up ook de meest verkochte auto van de V.S. in het programma. Hiervan moet en zal uiteraard ook een volledig elektrische versie. De ontwikkeling daarvan kan niet hard genoeg gaan en lijkt niet op te schieten. Bovendien is er nu serieuze concurrentie van Tesla in de vorm van de Cybertruck. Verder kunnen we binnen afzienbare tijd ook de elektrische R1T pick-up van Rivian verwachten en zal de concurrentie ook niet stilzitten. Als Ford de investering in Rivian gebruikt om een SUV voor Lincoln te bouwen, zou het ons niet verbazen als Ford een beroep gaat doen op de expertise van Rivian voor de ontwikkeling van een elektrische variant van de F150.