Het Amerikaanse Ford gaat samenwerken met het Chinese Anhui Zotye Autmobile. Het doel van de samenwerking is het onderzoeken van de Chinese markt voor elektrische auto’s. Op termijn moet hier een nieuw merk dat uitsluitend elektrische voertuigen in de vloot heeft uit voortkomen. Anhui Zotye produceert momenteel ook al elektrische voertuigen.
De belangrijkste markt
Het is niet opvallend dat Ford de samenwerking zoekt met de Chinese fabrikant. Zelf heeft Ford nog niet veel stappen gezet op de markt voor EV’s. Tegelijkertijd is het één van de grootste groeimarkten die er in de wereldwijde economoie te vinden is. China loopt hierin bovendien voorop. Anhui Zotye zag bijvoorbeeld zijn verkopen in het afgelopen jaar met 56 procent stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar.
Inhaalslag
Waar Ford nog aan het begin staat van de ontwikkeling van elektrische auto’s, daar zijn veel van de concurrenten al flink ver. Zo is het bijvoorbeeld voor veel autofabrikanten op dit moment vooral belangrijk om de actieradius verder te vergroten. Ford wil gebruikmaken van de kennis van de Chinese partner om direct op dit punt in te haken zonder eerst al het voorwerk te hoeven doen. Daardoor kan het direct de strijd aangaan met bijvoorbeeld Tesla, Daimler en General Motors. Dit zijn bovendien ook alle drie bedrijven die in China actief willen zijn omdat er flinke groei wordt verwacht.
In 2025
De richtdatum voor een product dat uit de samenwerking moet voortkomen is 2025. In dat jaar moet er een elektrische auto, maar ook een hybride auto op de markt komen onder de nieuwe merknaam die aan het partnerschap gekoppeld gaat worden. Wat de verdere plannen van Ford zijn in Europa en Noord-Amerika zijn vooralsnog niet bekend. Wel werd bekendgemaakt dat elektrisch rijden in het algemeen, en niet alleen in China, belangrijker zal worden gemaakt in de strategie van Ford. Dit zal dus ook op andere continenten gelden.