Ford is op dit moment naarstig op zoek naar een Europese partner om aan de emissienormen te kunnen voldoen. De gemiddelde uitstootnorm mag maximaal 95 gram CO2 per kilometer zijn. Deze norm werd bijna behaald met de Kuga PHEV, maar dit model kent momenteel een productiestop. De alarmbellen zijn dus afgegaan bij de Amerikaanse autofabrikant. Wat is nu eigenlijk de reden en de mogelijke oplossing?
Productiestop Kuga PHEV
De problemen bij Ford zijn momenteel groter dan ze op het eerste oog doen lijken. Momenteel kent de Kuga PHEV een productiestop. De fabrikant heeft problemen ontdekt in het accupakket. Deze problemen moeten eerst opgelost worden alvorens de productie weer opgepakt kan worden.
Het is onbekend welke gevolgen deze productiestop heeft voor Nederlandse klanten van het model. Daarnaast is het nog onduidelijk hoe lang deze stop zal voortduren. Het is ook goed mogelijk dat de reeds verkochte modellen een terugroepactie zullen krijgen. Hierover volgt ongetwijfeld later nog wel meer nieuws.
Grotere problemen
Het bovenstaande probleem is voor Ford uiteraard erg vervelend. Zeker voor de klanten die nog op hun Kuga PHEV wachten. Voor de Amerikanen is het probleem op Europese bodem echter nog wel een stuk groter geworden. Door de plotselinge productiestop voldoet het merk momenteel niet meer aan de Europese emissienormen. Hierdoor kan het merk zelfstandig niet meer voldoen aan de eisen die gesteld worden.
De Kuga PHEV is een erg belangrijk model voor het merk en het was dan ook op ramkoers om deze doelstellingen te kunnen behalen. Zo was men nog maar 1,4 gram verwijderd om aan de norm te kunnen voldoen. Met de productiestop zijn deze doelstellingen plotseling ook vervlogen en moet men per direct op zoek gaan naar een alternatief.
Open poule
Het meest voorspelbare scenario is dat Ford nu deel gaat nemen aan een open poule. Veel fabrikanten werken met een dergelijk systeem om op deze manier de Europese normen te kunnen behalen. Een saillant detail in het verhaal is dat de bedrijfswagens van Ford de emissienormen inmiddels wel hebben behaald. Hierdoor heeft Ford juist op deze bedrijfstak zelf een open poule kunnen maken. In deze poule is Volkswagen inmiddels ingestapt.
Met een open poule verkoopt een fabrikant feitelijk zijn emissiekredieten aan een andere fabrikant. Zo heeft Renault recentelijk een dergelijke open poule gemaakt en volgens bronnen wil Volvo op korte termijn ook een dergelijke stap zetten. Het is dus zeker geen onbekend systeem bij autofabrikanten. Zo werkt FCA (Fiat en Chrysler) samen in een open poule met Tesla. Volkswagen werkt weer samen met MG om zo de CO2-uitstoot omlaag te krijgen.
Het is nog onduidelijk voor welke partij Ford uiteindelijk zal kiezen. Voor de hand ligt nu dat Ford spoedig de handen zal schudden met Renault. Toch zijn de wonderen nog niet de wereld uit en kunnen samenwerkingen plotseling uit een andere hoek komen. Dit verhaal krijgt dus zeker nog een staartje aangezien Ford nu wel moet.