Ford heeft de verkoop en levering van de Kuga Plug-in Hybrid SUV tijdelijk opgeschort. Er bestaat een risico op brand in het accupakket van de plug-in hybride, die eind 2019 werd geïntroduceerd. Volgens berichten in de media is de reden hiervoor een mogelijke oververhitting van de accu. Voor zover wij weten, zijn er tot nu toe geen personen gewond door geraakt.
Ford Kuga Plug-in Hybrid
De Ford Kuga Plug-in Hybrid combineert een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor die wordt gevoed door een lithium-ion accu met een capaciteit van 14,4 kWh. Daarmee kan de auto 56 kilometer in volledig elektrische modusrijden. Samen leveren de twee motoren een systeemvermogen van 165 kW (225 pk) waardoor de Kuga in 9,2 seconden van nul naar honderd kan accelereren. De maximumsnelheid van de Ford Kuga Plug-in Hybrid bedraagt 200 km/u.
Oververhitting
Ford verklaart dat het bedrijf meldingen heeft ontvangen van vier voertuigbranden, die waarschijnlijk zijn veroorzaakt door oververhitting van het hoogspanningssysteem. Daarom zette Ford de verkoop en levering van deze uitvoering van de Kuga tijdelijk stop. Volgens het Britse magazine Autocar heeft Ford ook aan de eigenaren van de Kuga Plug-in Hybrid gevraagd om de accu tot nader order niet op te laden en bij het rijden de standaardinstelling “EV Auto” te gebruiken.
Terugroepactie Ford
Uiteraard heeft Ford een terugroepactie geïnitieerd voor de bewuste Kuga-modellen. Ford neemt contact op met de eigenaren om afspraken te maken voor een bezoek aan de werkplaats. Vanaf het einde van deze maand wil Ford bepaalde onderdelen vervangen om de problemen aan de Kuga te verhelpen. Volgens het Duitse blad Auto Motor und Sport betreft het in totaal ongeveer 26.000 eenheden van de Ford Kuga Plug-in Hybrid, die zijn geproduceerd tussen 1 juli 2019 en 15 juli 2020.
Probleem niet helemaal duidelijk
Waar het probleem met de accu van de Kuga Plug-in Hybrid precies is, is niet nader omschreven. Autocar beweert dat de laadmodule oververhit kan raken. Ford heeft wel verteld dat er te veel warmte kan ontstaan als het voertuig wordt opgeladen. Dat zou er volgens Auto Motor und Sport toe kunnen leiden, dat de accu hete gassen af kan stoten. Het gaat volgens Ford in ieder geval om een “zeer zeldzame” die andere onderdelen aan kan tasten waardoor een voertuigbrand kan ontstaan.