Eerder deze maand kondigde Ford aan dat er in 2021 een volledig elektrische bestelwagen zou komen. Op het GoFurther-evenement in Amsterdam toonde de autofabrikant twee elektrische Transits: een gecamoufleerd model van de Transit All-Electric Concept zijn en het Transit All-Electric Smart Energy Concept.
Transit All-Electric Smart Energy Concept
Van de laatstgenoemde, een personenbus, zijn nu een aantal interessante details bekend. Om te beginnen is dit elektrisch aangedreven Transit Smart Energy Concept meer dan een ontwerpstudie. Het concept wordt door Ford namelijk gebruikt “om technologieën te testen die kunnen helpen om het rijbereik van toekomstige geëlektrificeerde voertuigen te maximaliseren”.
Personenbus
Ford koos bewust voor de 10-zits personenbus. Hiermee is het namelijk de grootste uitdaging om de actieradius te maximaliseren. Onderzoek heeft volgens Ford aangetoond dat een traditioneel verwarmingssysteem de actieradius van elektrische auto’s bij koud weer met 50% kan verminderen. Op personenbussen kan koud weer een nog grotere impact op de actieradius hebben. Personenbussen hebben aanzienlijk meer energie nodig hebben om een comfortabele temperatuur voor de passagiers te creëren, in vergelijking met voertuigen voor goederenvervoer en personenauto’s. Een personenbus heeft immers een fors passagierscompartiment en dat moet helemaal verwarmd worden. Ook kan het voorkomen dat de deuren relatief vaak open dicht gaan waardoor veel warmte verloren gaat.
Slimme oplossingen voor een groter bereik
Het volledig elektrische Transit Smart Energy Concept biedt diverse energiebesparende en energieopwekkende innovaties zoals zonnepanelen en warmteterugwinningssystemen voor de aandrijflijn. De conceptcar heeft voor de verwarming van het interieur een innovatieve warmtepomp die gebruik maakt van de afvalwarmte van de onderdelen van de aandrijflijn, de buitenlucht en de lucht in de cabine. Hierdoor wordt het energieverbruik van het verwarmingssysteem tot wel 65 procent verminderd. Volgens Ford zorgt deze besparing voor een uitbreiding van het rijbereik met 20 procent. De personenbus is ook uitgerust met zes zonnepanelen op het dak die een 12 volt accu opladen. Deze zorgt voor de verwarming van de stoelen, de cabineverlichting en de elektrische systemen aan boord. Maar er zijn nog meer energiebesparende maatregelen. Het Ford Transit Smart Energy Concept heeft bijvoorbeeld geventileerde dubbele beglazing alsmede een geïsoleerde vloer en dak die het warmteverlies in de cabine verder beperken.
Actieradius
Dit geeft het Transit Smart Energy Concept een actieradius van 150 km na 4 uur laadtijd. De conceptcar is ontwikkeld door ingenieurs van het Ford Technical Center in Merkenich, Duitsland. Zij maakte voor dit speciale voertuig gebruik van een Transit-chassis en kozen voor een aandrijflijn die we wellicht ook in de definitieve elektrische versies van de Ford Transit zullen zien. Zij gebruikten namelijk dezelfde batterij-elektrische aandrijvingstechnologie als het StreetScooter Work XL. Deze elektrisch aangedreven bedrijfswagen maakt Ford momenteel in grote aantallen voor Deutsche Post. Ford zal later dit jaar, na het afronden van de windtunneltests, beginnen met wegproeven met het Transit Smart Energy Concept.