Ford heeft grote plannen met betrekking tot het ontwikkelen van een autonoom voertuig. Om die reden zal het bedrijf flink gaan schuiven binnen zijn fabrieken. Zo wordt de productie van elektrische auto’s naar andere fabrieken verlegd, zodat de fabriek in Michigan volledig vrijgemaakt kan worden voor AV-productie. Dit plan moet in 2018 worden uitgevoerd.
Opvallend besluit
Ford wil de productie van zijn elektrische voertuigen naar Mexico verplaatsen. Dit is opvallend. Een verhuizing naar Mexico stond centraal in de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. Toenmalig presidentskandidaat en huidige president Donald Trump haalde Ford meerdere malen als negatief voorbeeld aan. Ford besloot uiteindelijk om de verhuizing naar Mexico af te blazen. Een jaar later steekt het plan opnieuw de kop op. Al is dit in gewijzigde vorm.
Alles op autonoom
Ford wil zich in grote mate gaan richten op autonoom rijden. De fabriek die eerst zou sluiten is nu daardoor essentieel geworden. In Flat Rock, Michigan moet namelijk al het werk rondom autonome auto’s worden verricht. Daar moet een hybride voertuig worden gemaakt. De auto zou twintig uur per dag actief moeten kunnen zijn. Dat betekent niet dat de auto twintig uur kan rijden. Het betekent dat het voertuig twintig uur per dag oproepbaar is. Ford wil nog niet veel loslaten over het plan. Wel heeft het bedrijf aangegeven commerciële belangen voorop te stellen bij de ontwikkeling.
Meer dan autodelen
Met het vooropstellen van commerciële belangen doelt Ford op de zienswijze van de concurrentie. Veel fabrikanten werken aan autodeelservices met behulp van autonome voertuigen. De Amerikaanse fabrikant wil echter veel verder kijken. Er zijn immers allerlei andere toepassingen te bedenken waarbij zelfrijdende auto’s van pas kunnen komen. Het wil dan ook vanuit de gedachte van potentiële klanten aan de auto’s gaan werken. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met een grote fastfoodketen die wereldwijd pizza’s bezorgt. De autonome Ford moet aan wensen voor deze specifieke branche voldoen.