Ford denkt eraan om de productie van elektrische auto’s vanaf 2023 in Duitsland te laten gebeuren. De reden om dit vanaf dat moment te doen is dat er juist dan in Duitsland ruimte vrijkomt. De fabriek die hiervoor gebruikt gaat worden is nu nog in gebruik voor de Fiesta. Die is in 2023 aan het einde van zijn cyclus.
Groot
De overstap naar de fabriek in Keulen is volgens de leiding van Ford nog puur hypothetisch. Dat neemt niet weg dat het idee wel al flink uitgewerkt werd opgeworpen. Zo was bijvoorbeeld precies bekend hoe lang het zou duren om de fabriek om te bouwen. Om grote doelen te halen is 15 maanden aan verbouwtijd nodig. De fabriek zou dan klaar zijn voor massaproductie.
Klaarmaken
Massaproductie van elektrische auto’s is op dit moment nog flink lastig. Tesla heeft flinke moeite om zijn doelstellingen te halen, terwijl dit op 5.000 stuks liggen. BMW kondigde recentelijk aan de stap naar massaproductie pas later te gaan maken. Ook volgens de leiding van Ford zou voor 2023 proberen grote aantallen te produceren onverstandig zijn. Tegen die tijd is er echter wel veel mogelijk. Dan moeten 30.000 tot 40.000 auto’s per jaar kunnen worden geproduceerd. Omdat die aantallen op dit moment bij lange na nog niet verkocht worden zou de fabriek meer kosten dan opleveren. Zodra de verkopen sterk stijgen zal de fabrikant het plan serieus nemen.
Plannen
Ford heeft miljarden vrijgemaakt voor het ontwikkelen van elektrische auto’s. Tegen de tijd dat de fabriek in werking zou treden, moet het merk dertien elektrische en hybride modellen in de line-up gaan opnemen. Opvallend is dat de eerste elektrische auto’s die het in Europa gaat produceren al veel eerder op de markt komen. Die moeten immers al in 2020 van de band rollen. Dat zal echter in een andere fabriek gaan gebeuren dan die van Keulen, waar nu nog de Fiesta wordt geproduceerd.