Ford wil een belangrijke speler worden op de Chinese markt. Dat liet de Amerikaanse automaker begin april weten op een persconferentie. Het bedrijf is van plan de komende 3 jaar 30 nieuwe Ford en Lincoln modellen op de Chinese markt te brengen. Daarmee probeert het bedrijf een daling van zijn auto verkopen tegen te gaan. 10 van de 30 modellen zullen elektrisch worden. Daarmee erkent Ford dus het groeiende belang van de grote, snel groeiende elektrische automarkt in China. Waar het bedrijf eerder deze maand dus al aangaf verschillende auto’s hybride te maken (zoals de Explorer en de Kuga) lijken ze in China voor het echte werk te willen gaan.
Een belangrijke markt
Ford CEO Jim Hackett gaf tijdens de persconferentie inderdaad aan dat China een groot onderdeel is van hun globale visie voor de toekomst. Dat is ook niet zo heel gek als je bedenkt dat China, na de Verenigde Staten, de grootste markt is voor Ford. De 10 elektrische modellen zijn een onderdeel van een grote herstart die het bedrijf probeert te maken in China. Zo is de strategie vernieuwd en zal dit leiden tot een grotere focus op nieuwe technologie. Daarnaast zullen de Ford en Lincolns ook meer gaan voldoen aan de eisen van de lokale, Chinese markt.
Dalende verkopen
Ford heeft een lastige tijd achter de rug in China. In 2018 daalde de verkopen van de Amerikaanse autofabrikant hier met 40%. In oktober heeft het bedrijf ook al veranderingen doorgevoerd om op die manier een groter marktaandeel te bemachtigen. Ford trok toen verschillende experts binnen de auto-industrie aan om de Chinese automarkt onder de loep te nemen.
“Ford voelt zich sterk verbonden met de Chinese markt en met ons nieuwe Chinese team en visie investeren we ook in de toekomst” liet Hackett weten. Net zoals zoveel buitenlandse automakers verdient Ford zijn geld in China vooral door een samenwerking met een lokale automaker. Daarnaast probeert Ford ook om te gaan met een algemenere vertraging van de Chinese automarkt. Een markt die voor veel Westerse automakers lange tijd een bron van groei is geweest. Die trend lijkt aan te houden nu de Chinese overheid de subsidies van elektrische auto’s drastisch aan het verlagen is.
De toekomst zal uitwijzen of Ford met zijn nieuwe elektrische modellen aan de eisen van de Chinese markt kan voldoen.