Eigenwijs, functioneel, veelzijdig en flexibel. Dat zijn de sterke punten van de MIA 2.0. Maar het bovenal ook een heel goedkope elektrische auto. De prijs van dit kekke stadsautootje, dat over twee jaar in productie gaat, ligt onder de 20.000 euro. Daarbij heeft hij een keurige actieradius van zo’n 200 kilometer. Maar de dubbele afstand kan ook, al wordt hij dan natuurlijk wel een stuk duurder.
De MIA 2.0 die het in München gevestigde Fox e-Mobility presenteert, is afgeleid van het model dat al meer dan tien jaar geleden door de Turkse auto-ontwerper Murat Guenak is ontworpen. Zijn project strandde toen helaas. Inmiddels heeft Fox e-Mobility het project overgenomen en nu lijkt het er zowaar toch echt op dat de MIA daadwerkelijk in productie gaat. De productiestart is gepland voor 2024.
Voor personen en goederen
De 3,20 meter lange MIA kan worden gebruikt voor zowel personenvervoer als vrachtvervoer. De afmetingen zijn bescheiden. Hij plaats aan drie passagiers waarbij de bestuurder voorin in het midden zit. De twee passagiers zitten aan weerszijden, meer naar achteren. In de besteluitvoering zijn er achter de bestuurder geen stoelen maar een laadruimte van 1.500 liter. Verder weegt de MIA 2.0 ongeveer 1000 kilo, heeft hij standaard een 40 kWh accupakket en 40 kW elektromotor op de achteras. Optioneel kan de MIA 2.0 met een twee accupakket worden geleverd, een sterkere elektromotor én een extra elektromotor voor de vooras, zodat hij vierwielaandrijving heeft. Al met al biedt de MIA heel wat mogelijkheden voor een voertuig in deze prijsklasse.
Vooral praktisch
Dat zijn dan ook de voornaamste pluspunten van de MIA 2.0. Qua uiterlijk is het niet het meest aansprekende model. Het is natuurlijk maar een klein autootje maar hij oogt ook allesbehalve robuust. Dat is echt even wennen. Maar praktisch is hij wel, en dat is bij zo’n autootje vaak het belangrijkste. Hierdoor is de MIA 2.0 ideaal voor de meest uiteenlopende vervoerstaken in de stad. Van het bezorgen van boodschappen, medicijnen, pakketten en pizza’s tot doodgewoon woon-werkverkeer, maar ook als dienstauto voor ambulante zorgmedewerkers, storingsmonteurs, ambachtslieden en andere beroepen. De actieradius van 200 kilometer is voor het gebruik in stedelijke gebieden meer dan voldoende en wie ‘verder wil’ kan de MIA 2.0 met een extra accupakket bestellen.
Skateboard platform
De Mia 2.0 staat op een zogenaamd skateboardplatform. Een dergelijke architectuur biedt heel veel verschillende gebruiksmogelijkheden. Fox e-Mobility geeft aan dat het platform in verschillende wielbases kan worden geleverd, zodat er allerlei varianten kunnen worden ontwikkeld. Duurzaamheid gaat uiteraard verder dan alleen elektrisch rijden. Daarom is het platform van de MIA 2.0 volgens Fox e-Mobility geheel recyclebaar.
Sober interieur
Alles bij de MIA 2.0 staat in het teken van functionaliteit. De lage aanschafprijs laat natuurlijk ook niet veel meer toe. Daarom is het interieur van de MIA 2.0 sober, eenvoudig en functioneel uitgevoerd. Het oogt niettemin modern, met een fraai gestyleerd stuurwiel met daarboven een digitaal instrumentenpaneel. Een centrale display voor bijvoorbeeld de infotainment ontbreekt. Wel biedt de mogelijkheid om een tablet in een steun te plaatsen.
Al met al is de MIA een eenvoudig maar toch ook heel veelbelovend elektrisch autootje. Waarschijnlijk niet de langverwachte auto die “de elektrische auto zal doen democratiseren”, maar wel een auto die voor allerlei vervoerstaken in stedelijke gebieden kan worden ingezet en daar mee zal helpen om de uitstoot te verlagen.