De BMW i3 is al een aantal jaren een van de trendsetters op het gebied van compacte, elektrische auto’s. In het begin moest iedereen even wennen aan het eigenzinnige uiterlijk van de i3 met de ‘suicide doors’. Inmiddels is deze auto een vertrouwd gezicht in ons straatbeeld geworden. Nu er steeds meer concurrentie in dit segment komt, die vaak een grotere actieradius heeft, krijgt de i3 het een stuk moeilijker. BMW is dan ook voornemens om een opvolger van de i3 te ontwikkelen. Maar we zullen nog wel even geduld moeten hebben.
Updates
In een interview in het Duitse vakblad Manager Magazine liet Klaus Fröhlich, hoofd ontwikkeling van BMW, doorschemeren dat we pas in 2024 een opvolger van de i3 zouden kunnen verwachten. De huidige BMW i3 heeft onlangs een update gekregen met een nieuwe 42,2kWh batterij en zal volgens Robert Irlinger, hoofd van de BMW i Division, nog wel wat updates krijgen maar daar blijft het dan ook bij. Hoe lang de i3, die alweer zo’n 7 jaar in productie is, nog in het programma blijft is onduidelijk.
Afwijkende levenscyclus
Volgens Robert Irlinger wijkt de levenscyclus van elektrische auto’s af van de conventionele auto’s. Dat kom omdat de levenscyclus van elektrische auto’s ook heel sterk afhankelijk is van de technische updates die een EV tussentijds krijgt. Irligner zei dat dit ook voor de BMW i8 geldt.
Elektrische M-Sport modellen
Ook vertelde hij dat de M-divisie van BMW, waar de sportievere modellen worden ontwikkeld, met de i-afdeling in overleg is in hoeverre de elektrische technologie ook voor M-Sport modellen kan worden ingezet. Het gerucht over een elektrische M3 maar dit wordt niet bevestigd door Irlinger. Wel bevestigt hij dat er steeds meer tussen deze afdelingen wordt samengewerkt. Dat geldt ook voor de de andere merken van BMW Group – zoals Mini en Rolls-Royce.
BMW i2
De opvolger van de i3 zou een even groot moeten worden en maar i2 gaan heten. Er zou gebruik worden gemaakt van een nieuw platform, dat samen met Daimler wordt ontwikkeld. Ook zou de i2 goedkoper moeten worden dan zijn voorganger en vanaf ongeveer 30.000 euro verkrijgbaar zijn. Ook deze informatie komt van Manager Magazin. In tegenstelling tot de in 2014 gelanceerde i3 zou de i2 geen kostbare carbon fiber carrosserie krijgen. Het rijbereik moet volgens Manager Magazin rond de 300 kilometer liggen. BMW en Daimler mikken op een gezamenlijke jaarproductie van 500.000 exemplaren. Tot die tijd moeten we het doen met de huidige i3, of met de hierboven afgebeelde BMW i3X die volgend jaar in productie gaat. Dat wordt een compacte elektrische SUV met een actieradius van zo’n 400 kilometer.