Met de onlangs geïntroduceerde Taycan wil Porsche een nieuwe standaard zetten voor elektrische sportwagens. Maar Porsche wil nog verder. Het bedrijf uit Zuffenhausen denkt ook aan een ander, nog sportiever model met elektrische of hybride aandrijving. De technologie hiervoor zou wel eens afkomstig kunnen zijn van de Kroatische start-up Rimac.
Investering in Rimac
Met de volledig elektrische Taycan en de eerder geïntroduceerde auto’s met hybride aandrijvingen heeft Porsche al de nodige kennis van e-mobiliteit in huis. Vorig jaar kwam het nieuws dat Porsche een belang in Rimac had genomen en dat belang is dit jaar verhoogd. Als de Volkswagen-dochteronderneming daadwerkelijk gebruik wil maken van de expertise van Rimac, dan is in ieder geval duidelijk waarom Porsche vorig jaar in Rimac heeft geïnvesteerd.
Nieuwe hypercar
Volgens het Australische magazine Carsales.com.au wil Porsche met de steun van Rimac een nieuwe hypercar ontwikkelen. Hiermee wil Porsche de strijd aangaan met exclusieve hypercars zoals bijvoorbeeld de Valkyrie van Aston Martin Valkyrie en de Mercedes-AMG Project One. “Welke auto we ook bouwen, ons doel is altijd om de meest sportieve auto in het segment te hebben”, vertelde Stefan Weckbach, projectmanager van de elektrische auto’s van Porsche, in een interview met Carsales.com.au op de IAA.
Mogelijkheden voor samenwerking
Wechback wilde niet bevestigen of de technologie van Rimac daadwerkelijk wordt toegepast in een eventuele nieuwe supersportwagen van Porsche. “We zien mogelijkheden voor toekomstige samenwerking met het bedrijf, daarom hebben we ons belang in Rimac vergroot. Naar mijn mening zijn ze zeer succesvol op het gebied van volledig elektrische technologie”, zegt de Porsche-manager. Porsche verwierf in eerste instantie in 2018 een 10 procent belang in Rimac; sinds dit jaar is dat 15,5 procent.
Graag nog een sportievere sportwagen
Stefan Weckbach is als e voornamelijk verantwoordelijk voor de Taycan. Maar persoonlijk zou hij graag een nog sportievere elektrische sportwagen willen zien, maar dan wel met een hybride aandrijving, zei hij tegen Carsales.com.au. Het is echter nog te vroeg om te praten over de exacte technologie van een toekomstige Porsche-supersportauto. Mocht het een pure elektrische auto worden, dan kunnen er motoren van Rimac worden gebruikt, maar ook Porsche-motoren zijn mogelijk, aldus Weckbach.