Er zijn voor de Sion, een elektrische auto die min of meer in een garage is ontwikkeld, inmiddels meer dan 8000 betaalde reserveringen gedaan. In juni waren het er nog maar 5000 pre-orders zodat men mag verwachten dat dit aantal nog wel even zal blijven stijgen. Dat zal ongetwijfeld nog sneller stijgen als het model daadwerkelijk in productie gaat. Die plannen zijn inmiddels in een vergevorderd stadium beland. Als alles goed uitpakt, dan worden de eerste exemplaren van de Sion in 2019 geproduceerd.
Geen statussymbool
Laurin Hahn, oprichter van de in 2016 opgerichte start-up Sono Motors, gaat er van uit dat een auto in de toekomst geen statussymbool meer is. Het is dan puur een vervoermiddel waarmee je van A naar B kunt reizen en het milieu zo min mogelijk belast.
Sion
Vanuit die visie is ook de Sion ontwikkeld, die voor een groot deel is bedekt met zonnecellen. De sober uitgevoerde Sion zou rond de 20.000 euro moeten gaan kosten. Met de door de zonnepanelen opgewekte elektriciteit kun je ongeveer 30 kilometer per dag rijden. Als de accu’s volledig opgeladen zijn bedraagt de actieradius zo’n 250 kilometer. Ook het carsharing concept dat Sono Motors voor de Sion op wil gaan zetten, sluit aan bij deze visie.
Crowdfunding
Tot nu toe is het hele project gefinancierd met eigen geld, crowdfunding en pre-orders waarvoor een aanbetaling van minimaal 500 euro vereist is. Omdat er nog meer geld nodig is wordt er nog een crowdfundingproject opgezet. Hiermee wil men de productie van de Sion financieren, waarvoor Sono Motors nog enige tientallen miljoenen binnen moet zien te halen. Er zijn in München inmiddels zo’n 70 mensen bezig om de productie van de Sion voor te bereiden.