Het grote Chinese Geely-concern timmert aardig aan de weg. Niet alleen omdat het een indrukwekkend merkenpalet heeft, waar we zo nog op terugkomen. Geely heeft ook een eigen elektrisch platform ontwikkeld, dat zo veelzijdig is dat het voor een veelvoud van elektrische auto’s geschikt is.
SEA-platform
Dat SEA-platform gebruikt Geely ook voor de samenwerking met Mercedes-Benz. Deze twee bedrijven hebben namelijk een joint venture opgericht om ‘het nieuwe Smart’ op te zetten. Het eerste model dat uit die samenwerking voortkomt, de Smart #1, wordt op dat SEA-platform gebouwd. Die Smart #1 kunnen we trouwens op korte termijn tegemoetzien.
Oh, laten we ook niet vergeten dat Geely tien procent van de aandelen van Mercedes-Benz in handen heeft. Inderdaad, de Chinese autofabrikanten hebben wereldwijd heel wat invloed.
Geely gebruikt dat SEA-platform uiteraard ook voor andere modellen. Nog niet voor de merken van Geely die wij in Europa al een tijdje kennen, zoals Volvo, Polestar en Lynk&Co, al zal dat binnenkort wel het geval zijn. Maar de Zeekr 001, die Geely dit jaar in Europa zal lanceren, staat wel op deze architectuur. Daaruit blijkt ook hoe veelzijdig die architectuur is. De Smart #1 is immers een compacte ‘urban SUV’ terwijl de Zeekr 001 een soort van shooting brake is en ook nog eens aanzienlijk groter is. De Chinese autofabrikant stelt het ‘open source’ platform overigens ook ter beschikking aan andere merken.
Slagkracht genoeg
Geely heeft ook laten zien hoe snel het een nieuw model kan ontwikkelen. De Zeekr 001 ging in een recordtijd van tekentafel naar serieproductie. Slagkracht is tegenwoordig – zeker nu de materialen schaars zijn en de markt snel verandert – belangrijker dan ooit. Dat Geely daarover beschikt, moge duidelijk zijn. Het merkenpalet van het Geely-concern groeit voortdurend. Een paar jaar geleden introduceerde Geely, dat in eigen land ook auto’s onder de merknaam Geely Auto aanbiedt, bijvoorbeeld de merken LEVC, Geometry en Farizon Auto. Dat laatste merk richt zich op bedrijfswagens terwijl LEVC bekend is vanwege de elektrische variant van de bekende Londense taxi, die nu ook als bestelwagen worden aangeboden. Met Geometry wil Geely moderne elektrische auto’s in een lagere prijs op de markt brengen. En zo heeft Geely in ieder segment en in bijna iedere markt wel wat in de melk te brokkelen.
Nieuw high-end merk: Galaxy
Nadat Geely ons een paar weken al nieuwsgierig maakte met teasers van een bijzonder fraaie elektrische sedan, is nu duidelijk wat Geely met dat nieuwe model wil. Dat wordt namelijk een van de eerste modellen van een geheel nieuw elektrisch high-end merk. Met het nieuwe merk Galaxy wil Geely een merk op de markt brengen dat gebruik maakt van alle moderne technologie waar Geely over beschikt. Met de merken Volvo, Polestar, Zeekr en Lynk&Co bezet Geely het ‘premium’ segment al heel behoorlijk. Wie een duurdere, sportieve auto zoekt kan terecht bij Lotus, dat sinds een jaar of zes ook van Geely is. Wie straks in een soort van technologiedrager rond wil rijden, kan straks een auto van Galaxy bestellen. En daar hoef je niet eens zo lang op te wachten. De eerste modellen worden dit jaar nog gelanceerd.
Zeven modellen voor Galaxy gepland
In totaal heeft Geely zeven modellen gepland voor Galaxy. Inderdaad, ze laten er geen gras over groeien. Er komen vier plug-in hybrides en drie volledig elektrische modellen. Waar de modelaanduiding van de PHEV’s met een L begint, zal die van de elektrische Galaxy-modellen met een E beginnen.
Galaxy L7 PHEV SUV
Bij de bekendmaking van het nieuwe merk toonde Geely meteen twee modellen. Een ervan zou zelfs al een (pre)productie-exemplaar zijn. Hiervoor zal Geely waarschijnlijk het E-CMA-platform gebruiken. Dat ‘universele’ platform kennen we al van modellen als de Volvo C40/XC40, Lynk&Co 01 en Polestar 2. Geely gaat in voor de Galaxy L7 wel de nieuwe NordThos 8848 aandrijflijn met de nieuwste generatie ‘dedicated hybride aandrijving’ toepassen. Deze zou een buitengewoon hoge efficiëntie moeten hebben waarmee de Galaxy L7 SUV een reëel brandstofverbruik van 5,23 liter/100 km moeten halen.
Galaxy Light
Naast de Galaxy L7 stond een volledig elektrische conceptcar met de Galaxy Light. Deze komt qua design zonder enige twijfel overeen met de teasers die Geely een maand geleden publiceerde. En die conceptcar, die wat je noemt een spectaculair design heeft, zou wel eens een voorproefje van de eerste EV van Galaxy kunnen zijn. De Geely Light is een grote, gestroomlijnde en vooral futuristisch ogende fastback. Met de vlinderdeuren voor en de ‘suicide’ deuren achter is dit een van de auto’s waarbij je het idee krijgt dat de toekomst opeens wel heel dichtbij komt. In het interieur is het enorme touchscreen, dat bijna de gehele breedte van het dashboard inneemt, een enorme blikvanger. Dat draait uiteraard op supersnelle chips en werkt met het nieuwe, intelligente ‘Galaxy N-OS’ besturingssysteem. Over een jaar of twee voltooit de Geely Holding Group zijn satellietnetwerk. Dat biedt de Galaxy-modellen een wereldwijde dekking met ‘centimeter nauwkeurige precisiepositionering’. En natuurlijk zal Geely voor de Galaxy Light (een variant van) het SEA-platform gebruiken.
Drie nieuwe modellen binnen een jaar
De eerste twee Galaxy-modellen zijn waarschijnlijk plug-in hybrides. Van de Galaxy L7, waarvan de leveringen dit jaar beginnen, is in eigen land de voorverkoop al begonnen. Van de Galaxy L6 weten we alleen dat het een sedan wordt, en dat de lancering in het derde kwartaal van dit jaar plaats zal vinden. Het vlaggenschip van Galaxy, dat men in het vierde kwartaal van dit jaar wil lanceren, wordt de E8.