Het is nog maar ongeveer een half jaar geleden dat Geely het eerste prototype van het nieuwe ‘premiummerk’ Zeekr presenteerde. Dat was op de Shanghai Motor Show, waar het Chinese concern de Zeekr 001 liet debuteren.
Toen was al duidelijk dat het niet zo lang zou duren voordat deze in productie zou gaan. Geely heeft immers al de nodige ervaring op het gebied van elektrische auto’s en had ook een nieuw elektrisch platform ontwikkeld. En inderdaad, de Chinese autofabrikant maakt bekend dat het deze week is begonnen met de serieproductie van de Zeekr 001. Men verwacht de eerste exemplaren zelfs al deze week af te leveren.
Ultramoderne ‘foutloze’ fabriek
Dat nieuwe platform heet ‘Sustainable Electric Architecture’, afgekort SEA. Geely noemt het een ‘open source’ platform, wat wil zeggen dat het Chinese concern het ook aan andere autofabrikanten aanbiedt. De Zeekr 001 wordt gebouwd in een ultramoderne fabriek in de Chinese havenstad Ningbo.
Daar heeft Geely een ultramoderne fabriek neergezet. Het is naar eigen zeggen zelfs ’s werelds meest intelligente autofabriek. De ontwikkelaars van Geely zeggen dat deze fabriek geen enkele fout. En als er onverhoopt toch een foutje wordt gemaakt, dan corrigeert de fabriekt zichzelf. Wat dat betreft maken de Chinese autofabrikanten toch wel heel grote vorderingen. Nog niet zo lang geleden stonden ze vooral bekend om het bouwen van massaproducten van hooguit gemiddelde kwaliteit, ook al produceerden ze ook veel voor OEM’ers. Tegenwoordig zijn er toch diverse Chinese autofabrikanten die behoorlijk hoogwaardige producten afleveren. Niet alleen Zeekr, maar bijvoorbeeld ook Polestar (ook van Geely), NIO en Xpeng.
Zeekr 001
De definitieve naam van het eerste productiemodel is gewoon Zeekr 001. Het is een volledig elektrische stationwagen waarbij de focus van het ontwerp meer op een fraai design dan functionaliteit ligt. Door de gestroomlijnde vorm en rondlopende daklijn kun je daarom ook wel van een ‘shooting brake’ spreken.
De Zeekr 001 beschikt over twee motoren die ieder een as aandrijven. Samen leveren de motoren een vermogen van 400 kW en een maximumkoppel van 768 Nm. Ruim voldoende voor vlotte prestaties, zoals de acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden laat zien. Men geeft een actieradius van zo’n 700 kilometer (NEDC) op, die mogelijk wordt gemaakt door een 100 kWh accupakket. Dit accupakket kan volgens Geely in 30 minuten worden opgeladen van 10% naar 80%. Waarschijnlijk komt er in de toekomst ook een goedkopere uitvoering van de Zeekr 001 met een 86 kWh accupakket. Het is niet bekend of die dezelfde aandrijflijn krijgt, of dat er ook uitvoeringen met bijvoorbeeld alleen achterwielaandrijving komen.
Ook naar Europa?
Bij de presentatie van de Zeekr 001, in april van dit jaar, vertelde Geely nog dat de Zeekr 001 vanaf 2022 ook in andere (overzeese) markten verkrijgbaar zou zijn. Daar zegt men nu niets meer over. Wel maakte Geely bekend dat de productiecapaciteit van dit jaar al helemaal is uitverkocht.