Al eerder kondigde Genesis, het luxe merk van Hyundai, aan dat het met drie modellen naar Europa zal komen. Een daarvan zou de elektrisch aangedreven G80 sedan worden. Daarnaast een model dat op het E-GMP platform (bekend van de Hyundaii Ioniq 5 en Kia EV6) staat en een model niet op een specifiek EV-platform wordt gebouwd. Dat laatste zou wel eens een SUV kunnen zijn, of een coupé afgeleid van de onlangs gepresenteerde X Concept, of een shooting brake zoals de G70.
Genesis GV60
Inmiddels is er meer bekend over het model dat de E-GMP-architectuur als basis zal krijgen. Dit model gaat de GV60 heten. Het wordt voor Genesis het allereerste elektrische model dat het E-GMP-platform als basis heeft. Genesis zal de GV60 qua aandrijflijn in drie varianten aanbieden.
Design
Qua uiterlijk maakt de GV60 een frisse, moderne indruk. De lichtsignatuur is typisch Genesis, de contouren doen een beetje aan zijn zustervoertuig uit de stal van Kia denken en de verzonken deurknoppen hebben we ook eerder gezien. Ook het interieur, dat afgeleid lijkt van dat van de Kia EV6, is niet echt verrassend maar niettemin erg fraai. Achter het tweespaaks stuurwiel zien we twee grote displays die tot één eenheid zijn verbonden. Onder het rechterscherm bevindt zich nog een balk met bedieningsknoppen voor de klimaatregeling en dergelijke. De Gv60 heeft geen zijspiegels maar camera’s. De bijbehorende schermen zijn in de raamdriehoek van de deuren geplaatst.
Vermogen tot 320 kW
De Genesis GV60 komt er zoals gezegd in drie uitvoeringen. Die krijgen allemaal een 77,4 accupakket. Verder is er keus tussen achterwiel- en vierwielaandrijving. Het basismodel heeft achterwielaandrijving, waarbij de elektromotor een vermogen van 168 kW en een koppel van 350 Nm levert. Vervolgens komt er een model met vierwielaandrijving, waarbij de achterwielen worden aangedreven door een 160 kW elektromotor terwijl een 74 kW elektromotor de voorwielen aandrijft. Het krachtigste ‘Performance’-model heeft twee elektromotoren van 160 kW.
Bereik 368 tot 451 kilometer
De actieradius van het basismodel bedraagt 451 kilometer. Met vierwielaandrijving heeft de GV60 een actieradius van 400 kilometer terwijl de krachtigste versie 368 kilometer op een acculading haalt. Dit zijn schattingen aan de hand van het Koreaanse EV-certificeringssysteem en met 19-inch wielen.
Het verbeterde ‘Smart Regeneration System 2.0’ recuperatiesysteem evalueert automatisch alle verkeersgegevens en de informatie van het navigatiesysteem om de recuperatie van energie te optimaliseren.
Het E-GMP platform werkt zoals bekend op 800 volt, waarmee de accu aan de DC-snellader met maximaal 350 kW kan worden opgeladen. Genesis geeft op dat er voor het opladen van 10 tot 80 procent dan slechts 18 minuten nodig zijn. Dat geldt uiteraard alleen bij daarvoor geschikte laders en onder optimale omstandigheden. Het thermische beheer van de accu is gekoppeld aan het navigatiesysteem. Aan de hand van de locatie van snellaadstations kan de auto de accu optimaal voorbereiden op het oplaadproces.
Voor het AC-laden is een 11 kWh boordlader ingebouwd. De GV60 kan ook energie leveren, hij heeft namelijk een 3,6 kW V2L-optie.
Boostmodus en driftmodus
De Performance-versie van Genesis GV60 is voorzien van een boostmodus. Die kan het maximumvermogen kortstondig (gedurende 10 seconden) verhogen waardoor de auto in 4,0 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. Er is ook een driftmodus, voor bestuurders “die op zoek zijn naar een nog dynamischere rijervaring”. Deze optimaliseert de verdeling van de aandrijfkracht en het remsysteem.