General Motors heeft de afgelopen tijd laten zien dat ze veel gaan investeren in het elektrificeren en digitaliseren van het modellen gamma. De voorzitter, Mark Reuss, heeft aangekondigd dat GM een nieuw digitaal platform gaat bouwen voor de volgende generatie EV’s. Het gaat om een platform voor elektrische auto’s die zijn uitgerust met actieve veiligheidssystemen, infotainment- en connectiviteit-functies. Ook worden de auto’s met dit platform voorzien van de Super Cruise driver assistance functie. Met deze functie is het mogelijk om op snelwegen autonoom te rijden, jammer genoeg is dit niet mogelijk in Nederland. Het systeem maakt gebruik van een aantal vooral ingestelde snelwegen. Of het ooit mogelijk wordt in Nederland als de auto’s met dit platform hier komen is onbekend.
Altijd up-to-date
Het digitale platform zal meer verbonden zijn met de buitenwereld. Het wordt voorzien van een verwerkingsvermogen van 4,5 terabyte per uur. Dit zorgt ervoor dat de Super Cruise driver assistance functie en actieve veiligheidssystemen beter samen kunnen werken. Het platform kan net als bij Tesla “over the air” software updates uitvoeren. Dit houdt simpel gezegd in dat de updates worden uitgevoerd zonder dat de auto in een garage hoeft te komen. Zo kan de functionaliteit van het voertuig continu up-to-date blijven.
Later dit jaar zal het platform in productie gaan. Tegen 2023 zullen de meeste modellen van het GM gamma beschikken over dit platform. De Cadillac CT5 die in 2020 op de markt zal komen gaat er als eerst gebruik van maken. Het is dus ook zeer waarschijnlijk dat de elektrische pick-up die GM gaat bouwen zal beschikken over dit platform met zelf rij functionaliteiten.
Het nieuwe systeem biedt drie niveaus van ethernet connectiviteit: 100 mbs, 1Gbps, 10 Gbps. Het is mogelijk het systeem later uit te breiden.
Software speelt een cruciale rol.
Mark Reuss zei het volgende over de digitale ontwikkelingen: “De cruciale rol van software en het belang ervan voor onze voertuigen, zowel nu als in de komende jaren, kan niet worden overschat”. Dit geeft aan dat GM echt toekomst ziet in de “digitale” voertuigen. We zien dat steeds meer autofabrikanten functies bieden die bediend kunnen worden via bijvoorbeeld een smartphone en functies zoals digitale rijhulpsystemen.
GM ziet goed in dat de cybersecurity bij een digitaal platform essentieel is. GM zegt dat het systeem extra beschermende functies bevat op hard- en software niveau. Een team van experts heeft zich bekommerd om de veiligheid van de gegevens van de klanten en het voertuig. Dit was ook nodig, want veel auto’s met dit soort functionaliteiten bleken in praktijk nog steeds te hacken. Ondanks dat veel fabrikanten dachten dat hun auto’s “verwijderd waren van het internet” was het toch mogelijk om in te breken in het systeem en de controle over te nemen.