Afgelopen december kwam de Suda SA 01 in het nieuws. Deze goedkope Chinese auto kwam min of meer bij verrassing in Duitsland aan, op initiatief van de voorzitter van de Vereniging voor Duits-Chinese culturele uitwisseling. En zo stonden er opeens een paar honderd goedkope elektrische Chinese auto’s in Duisburg op de kade. Een autohandelaar in de buurt kwam daar bij toeval achter en zag er wel handel in. De Suda SA 01, zoals deze auto heet, heeft echter geen ESP, airbag of andere veiligheidsvoorzieningen. Om deze toch in Europa te kunnen verkopen, is gebruik gemaakt van een “vereenvoudigde typegoedkeuring voor kleine series”.
Spotgoedkoop
Door het ontbreken van die veelal kostbare veiligheidsvoorzieningen is de Suda SA 01 spotgoedkoop. Na aftrek van de Duitse “Umweltbonus” kost hij maar ongeveer 10.000 euro. Daarvoor heb je een 4,42 m lange elektrische auto met een heel redelijke actieradius van ongeveer 200 kilometer. Ook rijdt hij lekker vlot, dankzij een 80 kW elektromotor. Verder beschik je over aardig wat ruimte en een behoorlijk goed werkend infotainmentsysteem. De afwerking is slordig en de gebruikte materialen zijn goedkoop. Ook het laden gaat langzaam en het snelladen is, los van de traagheid, in veel gevallen niet mogelijk vanwege communicatieproblemen. Gezien de lage prijs kun je natuurlijk ook geen perfecte auto verwachten. Maar doe je er verstandig aan om zo’n auto te kopen, als hij ook minder veilig is.
Botsproef
Die vraag stelde de ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, ook. De ADAC bekeek de Suda SA 01 uitvoerig en onderwierp hem ook aan een botsproef. Uit die botsproef bleek dat de Suda SA 01 niet bepaald een veilige auto is: “Bij een volledige frontale botsing met 64 km/u raakte het stuurwiel het hoofd en de borst van de bestuurder hard, wat tot ernstige verwondingen zou hebben geleid. Bovendien leidden onderdelen onder het dashboard in het geval van de voorpassagier tot verwondingen aan de knie en de dij. Naast het ontbreken van airbags in de voorstoelen, had het ontbreken van gordelspanners ook een negatieve invloed op de crash”.
Veiligheid in het geding
Ook was de auto na de botsproef zo erg beschadigd, dat de deur van de bestuurder niet meer open kon. Dat betekent dat de inzittenden na een ongeluk de auto moeilijker en minder snel kunnen verlaten. De Suda SA 01 heeft ook geen voorzieningen waarmee reddingswerkers het hoogspanningssysteem kunnen uitschakelen. Dat betekent dat de inzittenden en reddingswerkers meer risico op een elektrische schok lopen. Verder vond de ADAC het rijgedrag de Suda SA 01 ver onder de maat. De besturing is gevoelloos en de lange remweg (gemiddeld 42 meter bij 100 km/u) helpen ook niet mee. Bij de uitwijkproef, die moderne auto’s met snelheden van meer dan 90 km/u kunnen doorstaan, ging de Suda SA 01 vanaf ongeveer 70 km/u slippen. De auto kon toen ook niet meer tijdig tot stilstand worden gebracht. Kortom, bij de Suda SA 01 komt de veiligheid ernstig in het geding.
Kritiek
De ADAC heeft kritiek op de gevoerde handelswijze, waarbij men gebruik maakte van de “vereenvoudigde typegoedkeuring voor kleine series”. Men stelt dat het op deze manier niet mogelijk mag zijn om onveilige voertuigen op de markt te brengen. De ADAC is ook van mening dat iedere leverancier, ook bij kleine series, met betrekking tot de veiligheid uit moet gaan van de huidige stand van de techniek. In geval van twijfel moet de wetgever de juridische leemte opvullen door verbeteringen in de procedure van de typegoedkeuring aan te brengen. Ook uit de ADAC kritiek op het feit dat er Duitse overheidssubsidie wordt verstrekt aan voertuigen die niet veilig zijn.
Foto’s: ADAC