Elektrische auto’s veranderen autorijden op alle mogelijke manieren. Zo heeft Goodyear een nieuwe band ontworpen die specifiek voor elektrische auto’s geschikt is gemaakt. De band voldoet aan een aantal eisen die de opkomst van de EV’s met zich meebrengt. Dat heeft onder andere te maken met de manier waarop de auto’s optrekken.
Slijtage
Doordat elektrische auto’s anders optrekken dan brandstofauto’s komt er veel meer druk op de banden te staan. Goodyear heeft daarom banden ontwikkeld die minder snel slijten onder deze omstandigheden. De fabrikant had berekend dat de meer klassieke zo’n dertig procent meer slijtage vertoonde wanneer deze onder elektrische auto’s werden gemonteerd. De nieuwe band is daarom volgens een geheel nieuwe benadering ontwikkeld. Dit moet de ontstane problemen oplossen.
Genève
De band ban Goodyear werd gepresenteerd op de autobeurs van Genève. Daar is de auto-industrie bijeen om de nieuwste modellen en technieken te tonen. De band krijgt de naam EfficientGrip Performance with Electric Drive Technology. De band heeft onder meer betere grip als er snel opgetrokken wordt. Dit is een belangrijke reden waarom de slijtage kan worden teruggedrongen. De fabrikant speelt hiermee bovenin op een trend die onomkeerbaar lijkt. Alle autofabrikanten zullen zich meer en meer gaan richten op elektrisch rijden. Dat betekent dus ook dat de nieuwe band snel aan populariteit kan winnen. Het probeert daarmee een voorsprong op de concurrentie te creëren.
Veel voordelen
De nieuwe band heeft volgens Goodyear veel voordelen. In de eerste plaats kan er bijvoorbeeld een grotere hoeveelheid kilometers op gereden worden omdat de band minder snel kapot te krijgen is. Daarnaast kan de band ook veel zwaardere lading aan. Dit ligt weliswaar in het verlengde van elkaar, maar is daarom niet minder belangrijk. Tot slot kan de band zoals gezegd veel beter grip houden wanneer er opgetrokken wordt. Dit komt onder andere door de manier waarop het contact maakt met de weg.