Een echte autofanaat kent ongetwijfeld Gordon Murray, maar voor velen is het een onbekende speler. Toch mogen wij deze fabrikant zeker niet vergeten. Al sinds lange tijd is de fabrikant verantwoordelijk voor enkele unieke creaties. Ditmaal is het tijd voor de Motiv. Het is een kleine stadsauto met een nieuwe kijk op het stadsvervoer door de ogen van Gordon Murray.
Weegschaal en rolmaat
De Motiv oogt al heel erg compact, maar de werkelijke cijfers bevestigen dit ook. Wanneer de kekke stadsauto op de weegschaal wordt gezet zal de naald niet voorbij de 450 kilo komen. Dit laatste is overigens wel zonder het zware accupakket. Het is echter het eerste gewicht wat telt in deze. Hierdoor kan de Motiv ingeschaald worden als een ‘quadricycle’, oftewel een motorfiets op vier wielen.
Qua afmetingen komt de Motiv niet eens in de buurt van een reguliere motorfiets. Zo is het autootje 2,5 meter lang, 1,6 meter hoog en 1,3 meter breed. Met deze afmetingen weet je ook direct dat het geen vervoersmiddel is voor een compleet gezin. Hier ligt de focus van het autootje dan ook niet op.
Stadsauto
De Motiv is vooral ontwikkeld voor het stadsverkeer. Dit wordt mede bevestigd door zijn compacte vormgeving en dito formaat. Het is de bedoeling dat de ‘eenzitter’ uiteindelijk ook ingezet kan worden als een autonoom voertuig. Zover is het helaas nog niet. Op dit moment biedt de auto nog plaats voor slechts een persoon. In de toekomst moet het mogelijk worden om de Motiv verder uit te breiden met een extra stoel, laadruimte of zelfs plek voor een rolstoel. Hierdoor wordt de Motiv plotseling breed inzetbaar. Je kunt je dan goed indenken dat het een prima voertuig is voor bijvoorbeeld kleinschalige distributie in de stad.
Aangezien de Motiv vooral als stadsauto is ontwikkeld ligt de topsnelheid op 65 km/h. Hiervoor is een 20 kW elektromotor beschikbaar die zijn voeding haalt uit een 17,3 kWh accupakket. De actieradius bedraagt ongeveer 100 kilometer. Voor het stadsverkeer is dit meer dan voldoende.
Uniek in zijn soort
Zoals eerder gezegd is de nieuwe Motiv eigenlijk geen auto, maar een vierwielige motorfiets. Ondanks dit claimt Gordon Murray dat de Motiv wel aan de hoge veiligheidseisen voldoet van een auto. Volgens de fabrikant is het hierdoor de eerste quadricycle die aan een dergelijk hoog veiligheidsniveau voldoet.
De productie van de nieuwe Motiv is erg eenvoudig, volgens eigen zeggen. Dankzij de eenvoudige ontwikkeling, productie en opbouw kan de stadsauto tegen relatief lage kosten gefabriceerd worden en kunnen de wachttijden kort zijn. Dit beloofd in ieder geval een compacte elektrische auto die voor werkelijk iedereen betaalbaar zal zijn. Of dit laatste ook van toepassing is blijft nog maar even de vraag.
Publieksdebuut Motiv
Morgen zal de Motiv zijn publieksdebuut maken op de Mobility Re-imagined show in London. Ongetwijfeld zal de fabrikant wat meer mogelijkheden tonen rondom de compacte auto. Het is echter onduidelijk wanneer de Motiv werkelijk in productie gezet zal worden. Daarnaast blijft de grote vraag welke prijskaart er aan de Motiv gekoppeld zal worden. Op al deze vragen zal ongetwijfeld een antwoord komen wanneer het stadsautootje morgen gepresenteerd zal worden.